Hoe snel moet een organisatie innoveren?
Aan innovatiesnelheid zitten twee aspecten. Het eerste is of de organisatie sneller zou moeten innoveren dan haar concurrenten en altijd als eerste in de branche met innovaties komt.
Koploper zijn levert een bepaald imago. Het voordeel voor de organisatie die als tweede de desbetreffende markt betreedt, is dat die een product of dienst kan introduceren zonder de tekortkomingen van de eerste. Het eerste videocassetteapparaat kon bijvoorbeeld geen TV-programma’s opnemen en de producent daarvan is inmiddels vergeten.
Het tweede aspect van innovatiesnelheid betreft de doorlooptijd die nodig is voor innovaties. Dit noemt men wel de ‘time-to-market’. De uitdrukking ‘concept to cash-time’ geeft nog iets beter aan waar het hier om gaat: innoveren betekent investeren en hoe eerder de innovatie omzet genereert, kosten bespaart en aan de winst bijdraagt hoe beter.
Koploper zijn levert een bepaald imago. Het voordeel voor de organisatie die als tweede de desbetreffende markt betreedt, is dat die een product of dienst kan introduceren zonder de tekortkomingen van de eerste. Het eerste videocassetteapparaat kon bijvoorbeeld geen TV-programma’s opnemen en de producent daarvan is inmiddels vergeten.
Het tweede aspect van innovatiesnelheid betreft de doorlooptijd die nodig is voor innovaties. Dit noemt men wel de ‘time-to-market’. De uitdrukking ‘concept to cash-time’ geeft nog iets beter aan waar het hier om gaat: innoveren betekent investeren en hoe eerder de innovatie omzet genereert, kosten bespaart en aan de winst bijdraagt hoe beter.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 245 vragen en antwoorden over Innovatie organiseren.