Wat houdt Verkennen toekomst-I4 in?
Ideeën kunnen op allerlei plaatsen in de organisatie ontstaan en het moet voor alle medewerkers duidelijk zijn waar ze die ter beoordeling voor kunnen leggen. Dat kan via de ideeënbus, een vanouds bekend instrument, hoewel het formulier van papier tegenwoordig via intranet beschikbaar zal zijn en digitaal indienen de beoordelingsprocedure stroomlijnt. Voor medewerkers die vooral in het primaire proces (en aan het continu verbeteren daarvan) werken zal hun bemoeienis met een innovatie-idee misschien stoppen na het indienen ervan (afgezien van het bericht wat het oordeel over de suggestie is). Voor innovatiemedewerkers begint hun werk in dat geval met een idee van een collega. Naast dit min of meer spontane ontstaan van ideeën, zijn er allerlei tools om ideeën te genereren, waarvan brainstorming de bekendste is, en de meestbelovende te selecteren of te combineren.
Een deel van dit proces is ook het verkennen van de omgeving, ook wel aangeduid met business intelligence, om ontwikkelingen in markten, de samenleving en technologie in een zo vroeg mogelijk stadium op te sporen. Daaruit ontstaan dan ook ideeën. Zelf scenario’s schrijven over denkbare toekomstige ontwikkelingen en over elk daarvan de vraag stellen ‘Hoe moet de organisatie hierop inspelen?’, leidt ook tot ideeën.
Het internet biedt wat dit betreft een ongekende bron van mogelijkheden om feedback te krijgen en ideeën uit het publiek aan te boren en te kanaliseren; men noemt het wel crowdsourcing. In de meest extreme vorm is dat de opensource-werkwijze waarbij personen en partijen gezamenlijk werkt aan bijvoorbeeld Linux.
Tenslotte zijn er ook ideeën om nieuwe diensten, producten, werkwijzen te ontwikkelen die echter allereerst vragen om de strategie van de organisatie te veranderen.
Om te zien of een idee strategische waarde heeft voor een organisatie moeten medewerkers het idee enigszins uitwerken. Daarbij komen vrij beknopt die punten aan de orde die van belang zijn om de strategische bijdrage, de ontwikkelinspanning, de kosten, de baten, de risico’s en de kansen te beoordelen. Als het projectidee voldoende veelbelovend is mag iemand (de indiener ervan, een stafmedewerker) er verder aan werken. Maar dit hoort tot de functie Plannen toekomst-I3.
Een deel van dit proces is ook het verkennen van de omgeving, ook wel aangeduid met business intelligence, om ontwikkelingen in markten, de samenleving en technologie in een zo vroeg mogelijk stadium op te sporen. Daaruit ontstaan dan ook ideeën. Zelf scenario’s schrijven over denkbare toekomstige ontwikkelingen en over elk daarvan de vraag stellen ‘Hoe moet de organisatie hierop inspelen?’, leidt ook tot ideeën.
Het internet biedt wat dit betreft een ongekende bron van mogelijkheden om feedback te krijgen en ideeën uit het publiek aan te boren en te kanaliseren; men noemt het wel crowdsourcing. In de meest extreme vorm is dat de opensource-werkwijze waarbij personen en partijen gezamenlijk werkt aan bijvoorbeeld Linux.
Tenslotte zijn er ook ideeën om nieuwe diensten, producten, werkwijzen te ontwikkelen die echter allereerst vragen om de strategie van de organisatie te veranderen.
Om te zien of een idee strategische waarde heeft voor een organisatie moeten medewerkers het idee enigszins uitwerken. Daarbij komen vrij beknopt die punten aan de orde die van belang zijn om de strategische bijdrage, de ontwikkelinspanning, de kosten, de baten, de risico’s en de kansen te beoordelen. Als het projectidee voldoende veelbelovend is mag iemand (de indiener ervan, een stafmedewerker) er verder aan werken. Maar dit hoort tot de functie Plannen toekomst-I3.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 245 vragen en antwoorden over Innovatie organiseren.