Voor wie innoveren organisaties?
Organisaties innoveren voor al hun belanghebbenden, de ‘stakeholders’ en dus niet alleen voor de aandeelhouders of eigenaren ‘shareholders’. De innovaties moeten meer waarde opleveren voor één of meer belanghebbenden en zo bijdragen aan de levensvatbaarheid van de organisatie. Bij de innovaties in product en dienst moeten klanten de meerwaarde ervan zien om afzet te verkrijgen.
Andere innovaties, bijvoorbeeld in de arbeidsvoorwaarden, in de organisatiestructuur of het personeelsbeleid, zijn intern en vooral gericht op de medewerkers en bedoeld om de aantrekkelijkheid als werkgever te vergroten.
Procesinnovaties en sommige sociale innovaties zijn doorgaans gericht op kostenverlaging, doorlooptijdverbetering, kwaliteitsverhoging, meer duurzaamheid, minder milieubelasting, enzovoorts. De financiële baten daarvan zijn voor de eigenaren (aandeelhouders) interessant en voor elke stakeholder (of belanghebbende) zal zo’n innovatie weer andere voordelen kunnen bieden. Voor medewerkers schoner en veiliger werk en voor het milieu minder uitstoot.
Andere innovaties, bijvoorbeeld in de arbeidsvoorwaarden, in de organisatiestructuur of het personeelsbeleid, zijn intern en vooral gericht op de medewerkers en bedoeld om de aantrekkelijkheid als werkgever te vergroten.
Procesinnovaties en sommige sociale innovaties zijn doorgaans gericht op kostenverlaging, doorlooptijdverbetering, kwaliteitsverhoging, meer duurzaamheid, minder milieubelasting, enzovoorts. De financiële baten daarvan zijn voor de eigenaren (aandeelhouders) interessant en voor elke stakeholder (of belanghebbende) zal zo’n innovatie weer andere voordelen kunnen bieden. Voor medewerkers schoner en veiliger werk en voor het milieu minder uitstoot.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 245 vragen en antwoorden over Innovatie organiseren.