Wat is product-/dienstinnovatie?
Elke organisatie levert producten of diensten en, steeds vaker, een combinatie van producten en diensten. Een autodealer bijvoorbeeld levert een auto, regelt de financiering ervan, doet het onderhoud en biedt een pechservice.
Een project dat beoogt een nieuw product of dienst te introduceren heeft als resultaat dus een product-/dienstinnovatie. Die moet in ieder geval nieuw zijn voor de organisatie en soms is het ook nieuw voor de branche, de markt of zelfs de hele wereld.
Als bijkomende resultaten van het product-/dienst-innovatieproject moeten processen en/of de organisatiestructuur of procedures ook aangepast worden om het voortbrengen van de product-/dienstinnovatie mogelijk te maken. De autodealer moet met de importeur één en ander organiseren om de financiering en de pechservice te kunnen leveren.
Een project dat beoogt een nieuw product of dienst te introduceren heeft als resultaat dus een product-/dienstinnovatie. Die moet in ieder geval nieuw zijn voor de organisatie en soms is het ook nieuw voor de branche, de markt of zelfs de hele wereld.
Als bijkomende resultaten van het product-/dienst-innovatieproject moeten processen en/of de organisatiestructuur of procedures ook aangepast worden om het voortbrengen van de product-/dienstinnovatie mogelijk te maken. De autodealer moet met de importeur één en ander organiseren om de financiering en de pechservice te kunnen leveren.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 245 vragen en antwoorden over Innovatie organiseren.