Hoe krijg ik ideeën van klanten?
De meeste organisaties hebben wel klanten maar of die ook een bron van ideeën vormen hangt van veel factoren af. Wanneer producten of diensten grotendeels op specificaties of wensen van de klant worden geleverd, kunnen in die specificaties ideeën voor innovatie schuilen. Een organisatie die een massaproduct maakt dat via tussenhandelaren aan een betrekkelijk anonieme markt wordt afgezet, zal meer moeite moeten doen om ideeën van haar uiteindelijke klanten los te krijgen.
Voor alle organisaties is het in het internettijdperk bijna vanzelfsprekend dat de website een mogelijkheid biedt aan klanten om hun product voor garantie te registreren en om klachten, reacties, wensen en suggesties rechtstreeks aan de organisatie te sturen. Sociale netwerken als Hyves, Facebook, Linked-in kunnen daar een belangrijke rol in spelen. Denk ook aan product- of merkgebonden ’communities’ of internetfora rondom een product waar gebruikers ervaringen uitwisselen. De tekortkomingen die zij signaleren en de creatieve oplossingen die ze zelf bedenken en beschrijven, liggen als verbeterpunten zomaar voor het oprapen op de digitale snelweg.
Voor alle organisaties is het in het internettijdperk bijna vanzelfsprekend dat de website een mogelijkheid biedt aan klanten om hun product voor garantie te registreren en om klachten, reacties, wensen en suggesties rechtstreeks aan de organisatie te sturen. Sociale netwerken als Hyves, Facebook, Linked-in kunnen daar een belangrijke rol in spelen. Denk ook aan product- of merkgebonden ’communities’ of internetfora rondom een product waar gebruikers ervaringen uitwisselen. De tekortkomingen die zij signaleren en de creatieve oplossingen die ze zelf bedenken en beschrijven, liggen als verbeterpunten zomaar voor het oprapen op de digitale snelweg.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 245 vragen en antwoorden over Innovatie organiseren.