Wat zijn veelgemaakte fouten in innoveren?
Bij innovaties horen mislukkingen en men schat zelfs dat 50 tot 95% mislukt. Enerzijds moeten organisaties dat accepteren, maar een flink deel van die mislukkingen was makkelijk te voorkomen geweest. Deels is dat wijsheid achteraf; ‘hadden we toen maar …’. Deels is dat een gevolg van het niet toepassen van lessen uit het eigen verleden en het niet leren van andermans fouten naast de eigen fouten. Voorbeelden zijn:
- Teveel projecten tegelijk onderhanden hebben waardoor alle projecten te langzaam gaan door gebrek aan mensen en geld, is een veel gemaakte fout die te vermijden is.
- Een project vanuit één invalshoek bekijken, bijvoorbeeld als louter productinnovatie, en als het productontwerp af is, moeten constateren dat het in het bedrijf met de aanwezige middelen niet te fabriceren valt. Te voorkomen door productiemensen te betrekken.
- De verkoopprijs pas aan het einde van de ontwikkeling bepalen, als bekend is wat de kostprijs is geworden, is ook een klassieke fout (omdat de kostprijs meestal hoger wordt dan ingeschat). Uitgaan van de vraag ‘Wat zou een klant hiervoor willen betalen?’ en dat bedrag leidend laten zijn bij ontwerpbeslissingen, voorkomt dit.
- Bij het betreden van een nieuwe buitenlandse markt vergeten te onderzoeken of daar andere wettelijke eisen aan producten of werkwijzen gelden, mag eigenlijk niet voorkomen.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 245 vragen en antwoorden over Innovatie organiseren.