Wat zijn goede boeken over innovatie?
Eens een goed managementboek lezen en niet alleen te denken ‘zo zouden we het ook moeten gaan doen’, maar die gedachte in de praktijk brengen kan meestal geen kwaad. Toch is het zaak kritisch te blijven als die kennis is gebaseerd op onderzoek bij qua omvang of branches andere organisaties dan waar u die inzichten wilt toepassen. Onderstaande titels bevatten doorgaans algemeen geldende inzichten, die soms vertaald moeten worden naar de eigen situatie. Het zou te ver voeren om titels per soort bedrijf of branche op te nemen. Een selectie:
Nederlandse titels:
• Projectmatig werken” is een vaak bijgewerkt en herdrukt boek van Gert Wijnen, Willem Renes en Peter Storm, uitgeverij Het Spectrum, 18e druk 2001 of later.
• “Integrale productontwikkeling” van Jan Buijs en Rianne Valkenburg focust op hoe productontwikkeling aangepakt moet worden,
• “Innovatie2 Vernieuwingen in de innovatiefunctie van ondernemingen” van Dany Jacobs en Jan Waalkens, uitg. Kluwer 2001, is maar 86 pagina’s dun en in het Nederlands. Qua benadering van innoveren is het verwant met het boek van Tidd, Bessant en Pavitt.
• “Innovatie; succes is geen toeval” van Eelko Huizingh geeft heel compact de belangrijkste wetenschappelijke inzichten op het gebied van innovatiemanagement weer. Uitgeverij Pearson Education Benelux (2008).
• “Maak er meer van; ondernemershandboek voor versterking van de concurrentiekracht in de maakindustrie” stelt een heleboel vragen en geeft handleidingen hoe een ondernemer daarop het (innovatieve) antwoord vindt. Het is in opdracht van de Stichting Industriebeleid en Communicatie leesbaar en toegankelijk geschreven door de hooggeleerden Jacobs, Dankbaar en Pot. Uitgever Pearson education Benelux (2009).
• “De innovatieve ondernemer” R.M. Braaksma, J.P.J. de Jong, W. Bodewes (2009) (pdf). Een op MKB-ondernemers toegespitst boek met concrete aanbevelingen en inspirerende voorbeelden.
Engelse titels:
• “Winning at new products” van Cooper beschrijft zijn stage-gate-aanpak ofwel projectmanagement specifiek voor productontwikkeling,
• “Portfolio management for new products” van Cooper, Kleinschmidt & Edgett wordt wel gezien als standaardwerk op het terrein. Het bouwt voort op het werk van Cooper over productontwikkeling en zijn ‘stage-gate-model’.
• “Innovation Management; Integrating technological, marketing and organizational innovation” van Joe Tidd, John Bessant en Keith Pavitt geeft een compleet (bijna 500 pagina’s tekst) maar misschien ietwat academisch overzicht van wat er aan onderzoek gedaan is. Het laatste hoofdstuk bevat een compacte innovatieaudit. Uitg. Wiley & Sons, derde druk 2005 of vierde druk Tidd & Bessant 2009.
• “Innovation management; Strategy and implementation using the pentathlon framework” van Keith Goffin en Rick Mitchell presenteert een innovatieprocesmodel dat verwantschap vertoont met het model dat hier is gepresenteerd. Het bevat ook een innovatie-audit (veel uitgebreider dan die in Tidd, Bessant & Pavitt) waarmee de lezer de eigen organisatie kan beoordelen.
Nederlandse titels:
• Projectmatig werken” is een vaak bijgewerkt en herdrukt boek van Gert Wijnen, Willem Renes en Peter Storm, uitgeverij Het Spectrum, 18e druk 2001 of later.
• “Integrale productontwikkeling” van Jan Buijs en Rianne Valkenburg focust op hoe productontwikkeling aangepakt moet worden,
• “Innovatie2 Vernieuwingen in de innovatiefunctie van ondernemingen” van Dany Jacobs en Jan Waalkens, uitg. Kluwer 2001, is maar 86 pagina’s dun en in het Nederlands. Qua benadering van innoveren is het verwant met het boek van Tidd, Bessant en Pavitt.
• “Innovatie; succes is geen toeval” van Eelko Huizingh geeft heel compact de belangrijkste wetenschappelijke inzichten op het gebied van innovatiemanagement weer. Uitgeverij Pearson Education Benelux (2008).
• “Maak er meer van; ondernemershandboek voor versterking van de concurrentiekracht in de maakindustrie” stelt een heleboel vragen en geeft handleidingen hoe een ondernemer daarop het (innovatieve) antwoord vindt. Het is in opdracht van de Stichting Industriebeleid en Communicatie leesbaar en toegankelijk geschreven door de hooggeleerden Jacobs, Dankbaar en Pot. Uitgever Pearson education Benelux (2009).
• “De innovatieve ondernemer” R.M. Braaksma, J.P.J. de Jong, W. Bodewes (2009) (pdf). Een op MKB-ondernemers toegespitst boek met concrete aanbevelingen en inspirerende voorbeelden.
Engelse titels:
• “Winning at new products” van Cooper beschrijft zijn stage-gate-aanpak ofwel projectmanagement specifiek voor productontwikkeling,
• “Portfolio management for new products” van Cooper, Kleinschmidt & Edgett wordt wel gezien als standaardwerk op het terrein. Het bouwt voort op het werk van Cooper over productontwikkeling en zijn ‘stage-gate-model’.
• “Innovation Management; Integrating technological, marketing and organizational innovation” van Joe Tidd, John Bessant en Keith Pavitt geeft een compleet (bijna 500 pagina’s tekst) maar misschien ietwat academisch overzicht van wat er aan onderzoek gedaan is. Het laatste hoofdstuk bevat een compacte innovatieaudit. Uitg. Wiley & Sons, derde druk 2005 of vierde druk Tidd & Bessant 2009.
• “Innovation management; Strategy and implementation using the pentathlon framework” van Keith Goffin en Rick Mitchell presenteert een innovatieprocesmodel dat verwantschap vertoont met het model dat hier is gepresenteerd. Het bevat ook een innovatie-audit (veel uitgebreider dan die in Tidd, Bessant & Pavitt) waarmee de lezer de eigen organisatie kan beoordelen.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 245 vragen en antwoorden over Innovatie organiseren.