Begrippen
Wat houdt e-commerce in?
Welke vormen van e-commerce zijn te onderscheiden?
Hoe belangrijk is e-commerce?
Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in online winkelen?
Waarom kon de e-commerce revolutie doorgaan?
Wat zijn de meest succesvolle e-commerce bedrijven in Nederland?
Wat zijn de belangrijkste gevolgen van e-commerce?
Hebben bestaande bedrijven meer kans van slagen op het internet?
Wat zijn voorbeelden van succesvolle nieuwe online bedrijven zonder wortels in de oude wereld?
Welke media zijn naast internet van belang voor de ontwikkeling van e-commerce?
Wat zijn de belangrijkste risico's voor een webwinkel?
Wat moet er geregeld worden voor de opening van een webwinkel?
Welke eisen stellen klanten aan online verkoop?
Welke informatie moet webwinkel verplicht vermelden?
Welke eisen kunnen worden gesteld aan een webwinkel?
Waar moet een effectieve 'call-to'action' aan voldoen?
Houdt e-commerce in dat het hele verkoopproces via internet afgewikkeld wordt?
In welke fasen is het e-commerce traject onderverdeeld?
Waarom is een website voor veel bedrijven nog steeds een desillusie?
Moet e-commerce apart georganiseerd worden?
Strategie
Waarom grijpt technologische innovatie tegenwoordig diep in op de bedrijfsstrategie?
Wat zijn oorzaken voor het toenemend belang van informatietechnologie voor een onderneming?
Wat zijn voorbeelden van kostenbesparing voor bedrijven via het gebruik van internet?
Welke vragen kan men zich het beste stellen als men de relatie met de klanten wil onderzoeken?
Wat is het belangrijkste kenmerk van succesvolle bedrijven?
Wat bepaalt de winstgevendheid in e-commerce?
Welke vraag dient een bedrijf zichzelf als eerste bij een e-commerce traject te stellen?
Wat moet er in de basis worden geregeld om online te kunnen ondernemen?
Welke verschillende waardeproposities zijn te onderscheiden?
Wat houdt de waardepropositie Operational Excellence - Lowest Costs in?
Wat houdt de waardepropositie Customer Intimacy - Best Solution in?
Wat houdt de waardepropositie Product Innovation - Best Product in?
Wat zijn valkuilen voor een bedrijf met betrekking tot de keuze van een waardepropositie?
Hoe kan de waardepropositie Operational Excellence - Lowest Costs worden vertaald naar E-commerce?
Hoe kan de waardepropositie Customer Intimacy - Best Solution worden vertaald naar E-commerce?
Hoe kan de waardepropositie Product Innovation - Best Product het beste worden vertaald naar e-commerce?
Ontwikkelingsstadia
Welke ontwikkelingsstadia kent e-business?
Wat houdt het informatiestadium in?
Wat is het doel van het informatiestadium?
Wat zijn de kenmerken van het informatiestadium?
Welke invloed heeft het informatiestadium op een organisatie?
Wat houdt het interactiestadium in?
Wat zijn voorbeelden van interacties?
Welke invloed heeft het interactiestadium op een organisatie?
Wat zijn de kenmerken van het interactiestadium?
Wat houdt het transactiestadium in?
Welke invloed heeft het transactiestadium op organisaties?
Wat houdt het integratiestadium in?
Wat zijn voorbeelden van toepassingen in het integratiestadium?
Wat zijn kenmerken van het integratiestadium?
Hoe bedreigend zijn e-commerce concepten?
Waarom werkt een push-strategie steeds minder?
E-marketing
Hoe zijn de kosten voor AdWords te beperken?
Welke tools zijn handig voor het online verkopen van producten?
Waarom zijn marketing en verkoop door de komst van e-commerce weer dichter bij elkaar gekomen?
Uit welke fasen bestaat het pre-sales proces?
Uit welke P’s bestaat de e-marketing mix?
Hoe wijkt de p van product af in de e-marketingmix?
Hoe wijkt de p van prijs af in de e-marketingmix?
Hoe wijkt de p van plaats af in de e-marketingmix?
Hoe wijkt de p van personeel af in de e-marketingmix?
Hoe wijkt de p van promotie af in de e-marketingmix?
Welke rol speelt presentatie bij e-commerce in de e-marketingmix?
Wanneer worden bezoekers kopers?
Hoe maak ik een goede (uitleg)video?
Hoe houdt u bezoekers op uw site?
Wat is retargeting?
Hoe kan retargeting effectief worden gemaakt?
Wat is het meest rendabele advertentiekanaal voor een webshop?
Hoe wordt de sfeer op een site bepaald?
Wat is het belang van fysieke distributie in de e-marketingmix?
Welk voordeel levert rechtstreekse levering op voor de eindgebruiker?
Hoe kan plezier worden geboden bij e-commerce?
Hoe kunnen premiums worden geboden in de e-marketingmix?
Wat is transactie gerichte marketing?
Wat is relatie gerichte marketing?
Welke verschuiving vindt plaats binnen de marketing?
Wat zijn tips voor effectieve e-mail marketing?
Hoe is het doorklikpercentage vanuit een nieuwsbrief te verhogen?
Wat zijn richtprijzen voor verschillende vormen van reclame?
E-oriëntaties
Wat wordt bedoeld met herroepingsrecht?
Hoe kansrijk is het om een webwinkel te starten?
Welke zijn de vier marketing oriëntaties?
Wat is een intern gerichte marketingoriëntatie?
Wat is het doel van de besturing bij een intern gerichte marketingoriëntatie?
Hoe wordt e-commerce gebruikt bij een intern gerichte marketingoriëntatie?
Wat is een doelgroepgerichte marketingoriëntatie?
Hoe wordt e-commerce gebruikt bij een doelgroepgerichte marketingoriëntatie?
Wat is een klantgerichte marketingoriëntatie?
Hoe werkt een klantgerichte marketingoriëntatie in de praktijk?
Wat is het nadeel van persoonlijke, klantgerichte acties?
Wat is de gedachte achter een klantgerichte marketingoriëntatie?
Wat is een klantparticipatie en -interactiegerichte marketingoriëntatie?
Wanneer wordt een klantparticipatie en -interactiegerichte marketingoriëntatie gebruikt?
Welke ontwikkelingen bij de e-consument zijn van belang?
Welke criteria gebruiken mensen om producten te vergelijken?
Hoe bieden bedrijven met een intern- of doelgroepgerichte marketing-oriëntatie hun producten aan?
Hoe bieden bedrijven met een klantgerichte of samenwerkings marketing-oriëntatie hun producten aan?
Website-ontwerp
Welke internet media worden gebruikt om klanten te bereiken?
Welke rol speelt een website bij het bereiken van klanten?
Wat is het verschil tussen een website en een webapplicatie (web-app)?
Hoe werken zoekmachines?
Hoe is uw vindbaarheid via een zoekmachine te vergoten?
Werken alle zoekmachines op dezelfde manier?
Worden zoekmachines niet gemanipuleerd?
Wat houdt een nieuwsbrief / direct e-mail in?
Wat is het belang van een e-mail nieuwsbrief?
Welke afbeeldingstype kan het beste in e-mail nieuwsbrieven worden gebruikt?
Wat is de functie van een discussiegroep?
Hoe belangrijk zijn sociale netwerken?
Wat zijn belangrijke sociale netwerken?
Wat is datamining?
Wat zijn banners?
Op welke manier kunnen banners meer effectief worden gemaakt?
Wat zijn pop-up windows?
Hoe kan klantinformatie worden verzameld?
Wat is een ‘cookie’?
Hoe kan een cookie gebruikt worden om de klant te dienen?
Wat is de beste manier om een website te promoten?
Wat zijn het belangrijkste tips voor het ontwerp van een website?
Wat zijn het belangrijkste aandachtspunten voor de bouw van een website?
Welke eisen worden gesteld aan een goede tekst voor een website?
Waar moet een goede producttekst aan voldoen?
Wanneer is een klant bereid zijn anonimiteit op te geven?
Wat is een lead?
Wat is de kern van permissiemarketing?
Hoe werkt permissiemarketing?
Voor welk soort bedrijven is permissiemarketing niet geschikt?
Wat zijn belangrijke eisen aan permissiemarketing?
Wat zijn de voor- en nadelen van een pro-chatformulier?
Hoe is meer klantcontact te realiseren?
Hoeveel medewerkers zijn nodig bij de opzet van een live chatservice?
Zijn er, behalve de communicatie met klanten nog andere redenen om een chatservice in te stellen?
Waar moet ik aan denken bij de inzet van een live chat op mijn website?
Wat is de basis voor 1-1 marketing?
Kostenbeheersing
Wat bepaalt de winstgevendheid in e-commerce?
Wat is e-fulfilment?
Welke strategische keuzes zijn er te maken rond e-fulfilment kosten?
Hoe selecteer ik de juiste partij voor fulfilment?
Met welke operationele kosten moet ik rekening houden?
Hoe zijn de marketingkosten te beheersen?
Waaruit bestaan transport gerelateerde kosten?
Welke basisfouten worden er vaak gemaakt bij last-mile?
Wat is een SKU?
Hoe groot is het gemiddelde foutenmarge bij de uitlevering?
Hoe kunnen fouten worden voorkomen?
Met welke faalkosten moet ik rekening houden?
Van welke cost-to-serve benchmark moet idealiter worden uitgegaan?
Welke fouten worden er gemaakt in warehouse fulfilment gerelateerde kosten?
Welke fouten worden er gemaakt bij retouren?
Is een fysieke outlet in combinatie met webverkoop noodzakelijk?
Garantie en herroeping
Wat houdt de term 'garantie' wettelijk in?
Wat is de minimale garantietermijn?
Van welke factoren is de garantietermijn afhankelijk?
Waarin verschilt de garantiewetgeving in Nederland van die van andere Europese landen?
Is garantie ook fabrieksgarantie?
Is garantie hetzelfde als verkopersgarantie?
Is garantie identiek aan retourecht?
Wat zijn de kernelementen van retourecht?
Op welke wijze kan een online aankoop worden ontbonden?
Wat is de termijn voor herroeping?
Binnen welke termijn moet een retourbetaling plaatsvinden?
Wie draagt het risico voor de (retour)zending van producten?
Welke eisen mogen er aan een retourzending worden gesteld?
In hoeverre mag een consument een online besteld product uitproberen?
Wat is de sanctie als een webshop de consument niet of niet correct informeert over zijn herroepingsrecht?
Wat houdt de after-sales in?
Transacties
Wanneer willen mensen niet online kopen?
Zijn er veilige betaalmethoden op internet?
Welke opties moet een webwinkel in elk geval aanbieden?
Welke factor is het meest belangrijk in de keuze van een webshop?
Mogen betaaltoeslagen aan consumenten worden doorberekend?
Wat is iDIN?
Hoe kan vertrouwen van de consument worden gewonnen?
Wanneer is een webwinkel gebonden aan levering?
Is een keurmerk voor een webwinkel verplicht?
Welke keurmerken zijn relevant voor webshops?
Welke internationale keurmerken zijn relevant voor webshops?
Wat kost een keurmerk voor een webwinkel?
Wat houdt de Model Gedragscode in?
Waarom is bij het afsluiten van een overeenkomst het prijsgeven van identiteiten belangrijk?
Wat zijn middelen om de geloofwaardigheid van een site te vergroten?
Welke zaken beïnvloeden de geloofwaardigheid van een site negatief?
Wat moet worden gedaan voordat tot levering van een bestelling kan worden overgegaan?
Waarom moet het orderafhandelingsproces worden vastgelegd?
Hoe kan het orderafhandelingproces worden bewaakt?
Waarom zijn fabrikanten en groothandels beducht voor het initiëren van e-commerce?
Op welke manier kunnen tussenhandels hun waarde blijven behouden?
Op welke manieren kunnen front- en backoffice worden gekoppeld?
Welke afspraken worden gemaakt bij het supply chain management?
Hoe kunnen front- en backoffice technisch worden gekoppeld?
Hoe kunnen front- en backoffice met behulp van fax of e-mail worden gekoppeld?
Wat is EDI?
Hoe kunnen front- en backoffice met behulp van Java worden gekoppeld?
Wat is XML?
Wat zijn de meest gemaakte fouten die webshops maken?
Hoe kan een webshop beter presteren?
Hoe kunnen front- en backoffice direct worden gekoppeld?
Waar is structurering van het backoffice voor nodig?
Wat is nodig voor structurering van het backoffice?
Logistiek
Wat is de kern van de logistieke dienstverlening?
In hoeverre is een webwinkel gebonden aan het nakomen van de levertijd?
Wat zijn de verschillende logistieke concepten?
Wat wordt bedoeld met interwarehouse replenishment?
Hoe werkt voorraadbewaking bij de klant?
Hoe werkt just-in-time?
Hoe werkt assemblage op maat?
Wat wordt bedoeld met pickplanning?
Wanneer heeft mechanisering in e-commerce toekomst?
Waarom is distributie vaak de oorzaak van de slechte naam van e-commerce?
Wat houdt levering via bestaande verkooppunten in?
Wat betekent 'same hour' bij levering aan huis?
Hoe werkt levering aan speciale afhaalpunten?
Voor welk soort zendingen zijn fulfillment bedrijven geschikt?
Wat is cabotagevervoer?
Wat zijn de voordelen van cabotagevervoer?
Waarom wordt in de EU cabotagevervoer als oneerlijke concurrentie beschouwd?
Voor welk soort zendingen zijn koeriersbedrijven geschikt?
Wat zijn (tijdelijke) beperkende regels rondom cabotagevervoer?
Aan wie kan het beste de logistiek van e-ondernemers worden uitbesteed?
Wie is aansprakelijk voor schade tijdens het vervoer?
Wie is aansprakelijk voor verlies van de bestelling tijdens het vervoer?
Is schade tijdens het vervoer te verhalen op de vervoerder?
Hoe is het schaderisico van het transport te verkleinen?
Beveiliging
Hoe zijn de risico's voor de bescherming van privacy in te schatten?
Wat houdt de Wet bescherming persoonsgegevens in?
Wat betekent de Wet bescherming persoonsgegevens voor e-commerce aanbieders?
Welke twee zaken zijn van belang bij beveiliging voor eindgebruikers?
Welke drie zaken zijn van belang bij beveiliging voor e-business organisaties?
Wat zijn de belangrijkste methoden om betalingstransacties via het internet te beveiligen?
Wat houdt Secure Socket Layer in?
Wat is een SSL-certificaat?
Wat houdt Secure Electronic Transaction in?
Hoe wordt een website beveiligd?
Wat is een TTP?
Hoe veilig mogen we ons voelen bij inschakeling van een Trusted Third Party?
Wat is naast techniek de andere beveiligingsoplossing?
Organisatie
Toepassingen in bedrijfsprocessen
Hoe kan het management e-commerce gebruiken?
Hoe kan klantenservice e-commerce gebruiken?
Hoe kan expeditie- en voorraadbeheer e-commerce gebruiken?
Hoe kan inkoop-verkoop e-commerce gebruiken?
Hoe kan onderzoek en productontwikkeling e-commerce gebruiken?
Hoe kan de administratie e-commerce gebruiken?
Hoe kan kwaliteitszorg e-commerce gebruiken?
Hoe kan werkvoorbereiding en planning e-commerce gebruiken?
Hoe kan inkoop e-commerce gebruiken?