Wat zijn de meest gemaakte fouten die webshops maken?
Ondernemers die hun producten ook via internet verkopen vergroten hun klantenbereik. Maar van alle webwinkels die in zijn opgericht, bestaat na twee jaar bijna de helft niet meer. Waar gaat het mis:
- Geen specialisatie. Richt u uw shop op een specifieke niche, blijf daar dan ook bij. Aanverwante producten en assortiment uitbreidingen zijn natuurlijk een gezonde uitbreiding;
- Geen professionele uitstraling. Een grafisch mooie website creëert vertrouwen bij de consument;
- Onduidelijke call-to-actions. Het is belangrijk dat de bezoekrs worden verleid tot actie. Zo moet de winkelmand-knop goed te vinden zijn, bijvoorbeeld aan een contrasterende kleur en een groter formaat. Ook het aanmelden voor een eventuele nieuwsbrief moet eenvoudig zijn,ook dit is belangrijke klantenbinding;
- Slechte of ontbrekende productafbeeldingen. Productafbeeldingen zijn de eyecatcher van de productpagina. Besteed aandacht aan de afbeeldingen (alle aanwezig?) en aan kwaliteit en de resolutie ervan;
- Slechte productomschrijvingen. De vragen van de consument worden beantwoord in een heldere productomschrijving en een duidelijke FAQ. Dit schept vertrouwen en wordt ook door zoekmachines gewaardeerd;
- Geen contactinformatie. Het lijkt vanzelfsprekend dat de contactinformatie wordt vermeld, maar toch zijn er webwinkeleigenaren die liever de contactinformatie verbergen. Zo ontneemt u potentiële klanten de kans om enige twijfel weg te nemen of persoonlijk advies in te winnen bij bijvoorbeeld het aanschaffen van een product. Dit zijn belangrijke leads die genegeerd worden, en het is een mogelijkheid voor klantbinding;
- Geen duidelijke regels. Algemene voorwaarden zijn weliswaar niet wettelijk verplicht, maar geven u als ondernemer wel zekerheid. De rechten en plichten tussen u en de consument zijn vastgelegd, en hier kunt u naar verwijzen. Bij een geschil met een consument heeft u weinig kans als de algemene voorwaarden niet in orde zijn. Het is daarom aan te raden voor iedere webshopeigenaar om deze op de website te vermelden;
- Geen inzicht in bezoekersaantallen. Met een analytics-pakket kunt u zien waar uw bezoekers vandaan komen, welke (product)pagina's in de shop goed bezocht worden en welke pagina's niet;
- Geen promotie. Aan het site-ontwerp wordt vaak erg veel aandacht besteed, maar daarmee begint het werk pas - zonder bezoekers geen verkopen. Een webshop (vooral als deze flink groeit) is een fulltime bezigheid. Hoe meer tijd u hieraan besteedt, hoe meer bezoekers de site zal trekken via betere ranking in de zoekmachines. Het is een fabel dat een shop eenmalig is in te richten en er dan niet langer naar om hoeft te worden gekeken. Zorg er daarom voor dat uw shop blijft groeien, het assortiment blijft uitbreiden en bestaande pagina's actualiseert. Houdt uw bezoekers goed in de gaten via Analytics en blijf promoten.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.