Wat zijn tips voor effectieve e-mail marketing?
Van alle verzonden direct mails in Nederland komt gemiddeld zo'n 98% aan bij de ontvanger. Daarmee is e-mail marketing vele male effectiever dan Facebook of Twitter. De e-mails wordt door een derde van de ontvangers geopend. Bijna 8% van de ontvangers klikt door naar een webpagina. Deze ratio's zijn te bereiken, misschien te verhogen, door deze tips te volgen:
- Maak het persoonlijk. De open- en klikratio van een e-mail is beter als de naam van de ontvanger in de onderwerpregel wordt gebruikt;
- Maak het relevant. Het volume aan gestuurde marketingmails stijgt. U kunt opvallen door relevant te zijn en de mails persoonlijk af te stemmen op eerdere interacties met de klant;
- Maak het aantrekkelijk. De vormgeving van de mail is net zo belangrijk als de inhoud. Aan html-opmaak wordt door bijna 90% de voorkeur gegeven (boven tekst-opmaak). En gebruik illustraties;
- Zorg voor een goede (mobiele) landingspagina. Denk verder dan e-mail. Aangepaste landingspagina's verhogen de conversiegraad ('koopimpuls') met ruim 25%. Zorg dat die pagina ook geschikt is voor mobiele gebruikers: bijna 50% van de marketingmails wordt op een mobiele apparaat geopend. Zo'n 60% van die mobiele gebruikers geeft aan niet naar de site te zullen terugkeren als een site moeilijk toegankelijk is op een klein scherm.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.