Waar moet een goede producttekst aan voldoen?
Voor startende webwinkeliers is het van groot belang dat hun producten goed worden gevonden in online zoekmachines. Daarnaast moet een producttekst de doelgroep aanspreken en onderscheidend zijn. Tips voor een goede productomschrijving:
- Laat de specifieke kenmerken na het product opvallen - Zet de specifieke kenmerken van het product in een apart kader en gebruik hiervoor een bulletlist. Laat deze cijfers vervolgens deels terugkomen in de producttekst, maar dan in een unieke omschrijving;
- Gebruik unieke teksten - Veel webshopeigenaren gebruiken de generieke teksten die ze van de producent krijgen aangeleverd. Als u deze teksten een-op-een doorplaatst op uw website, word het product gevonden op Google – net als nog tien andere webshops. Schrijf daarom unieke teksten, met de juiste keywords, om door de zoekmachines te worden opgemerkt;
- Maak je teksten SEO-proof - De voorkant van een webshop is het visitekaartje. Ziet dat er verzorgd uit dan nodigt het uit om verder te kijken, maar dan moeten er wel bezoekers komen. Het is immers geen fysieke winkel waar mensen langs lopen en nieuwsgierig naar binnen stappen. U moet dus zorgen dat ze binnenkomen. Dat kan via zoekmachines als Google en Bing door middel van Search Engine Optimization (SEO), beter bekend als zoekmachineoptimalisatie. Hiermee zorgt u ervoor dat uw website online beter vindbaar wordt. U kunt hiervoor gespecialiseerde tekstschrijvers inhuren, maar ook zelf SEO toepassen;
- Maak gebruik van SEA - Als u een product aanbiedt dat ook bij de concurrentie verkrijgbaar is, kan het lastig zijn om snel een prominente plaats in de zoekresultaten te verwerven. In dat geval kan SEA (Search Engine Advertising), oftewel zoekmachinemarketing, uitkomst bieden. Dit houdt in dat uw advertenties tegen betaling boven en naast de belangrijkste zoekresultaten worden geplaatst;
- Bepaal de keywords - Belangrijk is om te bepalen welke keywords van toepassing zijn op uw webshop. Verkoopt u wasmachines, laat dan de termen 'wasmachine kopen', 'nieuwe wasmachine', 'goedkope wasmachine', 'wasmachine bestellen', 'wasmachine online' terugkomen in alle teksten, inclusief de paginatitel, koppen en tussenkoppen. Zorg verder dat de keywords in de url staan – dus niet witgoed.nl/product457xx87 maar witgoed.nl/wasmachine-miele-voorlader. Voeg aan de foto een alt-tag toe met de juiste keywords. Een andere manier om de vindbaarheid te verbeteren is andere websites naar jouw webwinkel laten linken – dit zijn de zogenaamde backlinks;
- Schrijf to the point - Let op de stijl: schrijf geen wollige teksten, maar kom direct to the point. Spreek de klant direct aan. Schrijf actief - gebruik niet de woorden zullen, worden of kunnen - en geef zelf al de antwoorden op mogelijke vragen;
- Benoem de toegevoegde waarde - In de winkel stelt de klant bij een aankoop soms verschillende vragen over het product, online is dit meestal niet mogelijk – of u moet investeren in een chatbot als klantenservice, maar dat is voor starters vaak (nog) niet rendabel. Dus moet u de antwoorden zelf geven in de tekst. Welke voordelen biedt uw product, voor wie is het geschikt, met welke andere accessoires kan je het product combineren, wat zijn de afmetingen en waarom zou iemand het product bij u kopen?
- Benadruk de oplossing - Het uitgangspunt moet zijn dat de klant een probleem of een behoefte heeft en u dat gaat oplossen met uw product. Daarnaast biedt uw bedrijf service, een cruciale factor die bijdraagt aan klanttevredenheid. Tevreden klanten zijn het beste marketinginstrument. Onderzoek regelmatig wat de wensen van de klant zijn en benadruk de oplossingen hiervoor in de tekst.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.