Welke eisen stellen klanten aan online verkoop?
Deze eisen zijn:
- Klanten verwachten snelle offline fulfillment van online acties. De respons moet optimaal zijn. Al is het maar een automatische bevestiging dat de actie is geregistreerd.
- After sales. Duurzame e-commerce is geen hit and run. De nazorg is net zo belangrijk als bij traditionele handelsactiviteiten. Garanties en retourzendingen horen onderdeel uit te maken van de distributieketen. Internettransacties bieden bovendien bij uitstek de mogelijkheid om contact met de klant te blijven onderhouden.
- Bij e-commerce beschikt het bedrijf al snel over het e-mail adres van de klant; waardevol voor online communicatie. Misbruik dat adres niet voor activiteiten die als spam worden ervaren, maar zet het contact bijvoorbeeld in om uw product of dienst te verbeteren. De bekende boekingssite booking.com (hotels, huurauto's) informeert bijvoorbeeld altijd met een mini-enquête naar de tevredenheid over een gereserveerd hotel en voegt die informatie aan de site toe.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.