Hoe kan een webshop beter presteren?
Dit zijn een aantal mogelijkheden die een webwinkel verbeteren:
- Maak de webshop betrouwbaar(der) Een betrouwbare website heeft betrekking op reputatie en veiligheid. Reputatie betekent klanten de zekerheid geven dat het om respectabel bedrijf gaat, dat bestellingen op tijd worden geleverd en dat u achter de producten staat. Met veiligheid geeft u klanten de garantie dat de webshop veilig is, en dat de privacy gewaarborgd wordt. Elementen die de betrouwbaarheid van je webshop verhogen zijn onder andere: een SSL certificaat ('https'), klantervaringen (testimonials) en productbeoordelingen, informatie over het bedrijf (aantal klanten, aantal jaar ervaring), een up-to-date en strak ontwerp van de webshop, waarborg en keurmerk logo’s en foutloos (geen taalfouten).
- Verkoop met beschrijvingen. Een productbeschrijvingen moet een een beschrijving zijn die het product verkoopt: welke voordelen biedt het product, welke feiten onderbouwen dit, wat vinden klanten die het gekocht hebben er van?
- Zorg voor hoge kwaliteit foto’s en gebruik veel foto’s uit verschillende standpunten. Het helpt om echte modellen te gebruiken die het product dragen of gebruiken.
- Communiceer duidelijke over service of voorwaarden. Met het wegnemen van zorgen verlaag je de drempel om te bestellen. Wees duidelijk over de service en de algemene voorwaarden. Geef duidelijk aan hoe en wanneer u voor klanten te bereiken bent. Vertel op voorhand wat de verzendkosten zijn en wees duidelijk over het retourproces (gratis verzenden en retour werkt conversieverhogend). Geef ook aan welke betaalopties er zijn.
- Vereenvoudig het betaalproces. Als u klanten eindelijk zover hebt dat ze producten in de winkelwagen hebben gedeponeerd, kan een gebrekkig betaalproces er alsnog voor zorgen dat zij afhaken, vaak definitief. Het betaalproces moet lineair zijn. Hoe meer afleidingen of invulvelden, hoe sneller klanten afhaken. Maak registratie bijvoorbeeld optioneel. Vraag pas helemaal aan het eind of gegevens opgeslagen moeten worden voor volgende bestellingen en vergeet niet aan te geven wat de voordelen hiervan zijn. Maak het factuuradres hetzelfde als het verzendadres, tenzij de klant zelf anders aangeeft. Additionele informatie voor marketing doeleinden verzamel je niet tijdens het betaalproces maar op een later moment. Maak het bijvoorbeeld in de bevestigingsmail aantrekkelijk om te registreren of in te schrijven voor de nieuwsbrief.
- Behoud bestaande klanten door hen te bedanken voor hun aankoop en houdt de klant geïnformeerd over de levering. Vraag of alles naar wens is verlopen en vraag de klant ervaringen te delen met een (product)beoordeling.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.