Welke tools zijn handig voor het online verkopen van producten?
Om de dagelijkse taken die komen kijken bij het online verkopen van producten gemakkelijker te maken zijn er veel hulpmidddelen beschikbaar (sommige zijn gratis, andere zijn betaalde services). Deze geven snel belangrijke informatie, of maken taken eenvoudig(er):
1. Google Analytics
Google Analytics moet de belangrijkste tool voor iedere ondernemer zijn die zijn producten online verkoopt. Met Google Analytics kunt u precies zien waar je bezoekers vandaan komen en welke sites ze hebben bezocht voordat ze bij u kwamen en welke sites de beste (lees: kopende) bezoekers opleveren. Zorg dus dat u Google Analytics goed hebt ingesteld.
2. Ubersuggest
Voor degenen die de Google AdWords Keyword Planner veel gebruiken zal Ubersuggest een nog betere uitkomst zijn. Met Ubersuggest is het mogelijk om een grote lijst van relevante zoekwoorden voor een website of webshop te verzamelen, waarmee een website of webshop vervolgens mee geoptimaliseerd kan worden. Deze website of -shop wordt dan beter in zoekmachines als Google gevonden.
Het voordeel van de tool is, dat de zoekwoorden zeer specifiek zijn. Dat betekent in veel gevallen dat het eenvoudiger is om een goede positie voor de zoekwoorden te krijgen. Oftewel, minder concurrentie voor deze zoekwoorden betekent meer bezoekers.
3. AdWords Editor
AdWords levert voor veel ondernemers veel op, maar het kan ook zeer tijdrovend zijn om alle campagnes te onderhouden. Gelukkig is er een gratis tool die daarbij kan helpen, AdWords Editor. Met deze tool kunt u alle AdWords-campagnes downloaden, bewerken in de tool en alle wijzigingen weer uploaden naar uw AdWords-account.
4. Moz
Moz is een ideale aanvulling op Google Analytics en geeft overzichten van de prestaties van zoekwoorden, zodat u weet hoe hoog u staat voor deze zoekwoorden, en geeft bijvoorbeeld ook foutrapporten van uw website. Zo weet u wanneer er bijvoorbeeld links op uw website niet goed werken. Door dat snel op te kunnen lossen, voorkomt u verlies van bezoekers, en dus klanten.
5. SEMrush
Waar Moz inzicht geeft in uw eigen resultaten, kan SEMrush inzicht geven in concurrenten. Deze tool wordt internationaal gezien als een van de beste tools om concurrenten te analyseren. Zo kun je nauwkeurig onderzoeken hoe belangrijk bepaalde zoekwoorden zijn en welke concurrenten een goede positie voor die zoekwoorden proberen te krijgen.
6. Ahrefs
Nog een tool die helpt om meer inzicht te krijgen in concurrenten. Het verschil met Semrush is dat Ahrefs laat zien waar de concurrenten links hebben binnengehaald van andere sites. Zo komt u achter welke sites een link hebben geplaatst naar concurrenten, zodat u zelf ook deze sites kunt benaderen om een linkje te krijgen. 7. BuzzSumo
Bloggen is ontzettend belangrijk voor een betere vindbaarheid in zoekmachines. Maar waar moet u over schrijven? BuzzSumo helpt een handje. Type een onderwerp in en zie welke berichten het meest gedeeld worden. Op die manier concentreert u zich op onderwerpen die uw lezers interessant vinden en dat kan alleen maar meer bezoekers opleveren.
8. Feedly/Google Alerts
Dit zijn twee tools die bijna hetzelfde doen, met een klein onderscheid. Met Feedly krijgt u al het nieuws op een plek binnen zonder elke dag tientallen sites te hoeven afgaan. Google Alerts stuurt een melding wanneer iemand over uw bedrijf schrijft of een zoekwoord gebruikt in een artikel of productomschrijving die voor u relevant is en doet dat op een door u gekozen moment; direct of bijvoorbeeld als dagelijkse samenvatting.
9. Hootsuite
Hootsuite is wellicht een van de meest gebruikte social media management tools ter wereld. Deze efficiente tool bevat eigenlijk alles om eenvoudig social media berichten te plaatsen en social media kanalen te beheren.
10. PIXLR / Canva
Als u geen behoefte hebt aan zware fotobewerkingsprogramma's, maar gewoon snel een afbeelding wilt opmaken, dan zijn deze tools onmisbaar. PIXLR is een (gratis) online tool die alle basisfuncties van Photoshop heeft. Hiermee kunt u eenvoudig afbeeldingen bijsnijden of afmetingen aanpassen. Met Canva kunt u bovendien afbeeldingen fraai opmaken.
(Bron: Sprout -Bertram Welink)
1. Google Analytics
Google Analytics moet de belangrijkste tool voor iedere ondernemer zijn die zijn producten online verkoopt. Met Google Analytics kunt u precies zien waar je bezoekers vandaan komen en welke sites ze hebben bezocht voordat ze bij u kwamen en welke sites de beste (lees: kopende) bezoekers opleveren. Zorg dus dat u Google Analytics goed hebt ingesteld.
2. Ubersuggest
Voor degenen die de Google AdWords Keyword Planner veel gebruiken zal Ubersuggest een nog betere uitkomst zijn. Met Ubersuggest is het mogelijk om een grote lijst van relevante zoekwoorden voor een website of webshop te verzamelen, waarmee een website of webshop vervolgens mee geoptimaliseerd kan worden. Deze website of -shop wordt dan beter in zoekmachines als Google gevonden.
Het voordeel van de tool is, dat de zoekwoorden zeer specifiek zijn. Dat betekent in veel gevallen dat het eenvoudiger is om een goede positie voor de zoekwoorden te krijgen. Oftewel, minder concurrentie voor deze zoekwoorden betekent meer bezoekers.
3. AdWords Editor
AdWords levert voor veel ondernemers veel op, maar het kan ook zeer tijdrovend zijn om alle campagnes te onderhouden. Gelukkig is er een gratis tool die daarbij kan helpen, AdWords Editor. Met deze tool kunt u alle AdWords-campagnes downloaden, bewerken in de tool en alle wijzigingen weer uploaden naar uw AdWords-account.
4. Moz
Moz is een ideale aanvulling op Google Analytics en geeft overzichten van de prestaties van zoekwoorden, zodat u weet hoe hoog u staat voor deze zoekwoorden, en geeft bijvoorbeeld ook foutrapporten van uw website. Zo weet u wanneer er bijvoorbeeld links op uw website niet goed werken. Door dat snel op te kunnen lossen, voorkomt u verlies van bezoekers, en dus klanten.
5. SEMrush
Waar Moz inzicht geeft in uw eigen resultaten, kan SEMrush inzicht geven in concurrenten. Deze tool wordt internationaal gezien als een van de beste tools om concurrenten te analyseren. Zo kun je nauwkeurig onderzoeken hoe belangrijk bepaalde zoekwoorden zijn en welke concurrenten een goede positie voor die zoekwoorden proberen te krijgen.
6. Ahrefs
Nog een tool die helpt om meer inzicht te krijgen in concurrenten. Het verschil met Semrush is dat Ahrefs laat zien waar de concurrenten links hebben binnengehaald van andere sites. Zo komt u achter welke sites een link hebben geplaatst naar concurrenten, zodat u zelf ook deze sites kunt benaderen om een linkje te krijgen. 7. BuzzSumo
Bloggen is ontzettend belangrijk voor een betere vindbaarheid in zoekmachines. Maar waar moet u over schrijven? BuzzSumo helpt een handje. Type een onderwerp in en zie welke berichten het meest gedeeld worden. Op die manier concentreert u zich op onderwerpen die uw lezers interessant vinden en dat kan alleen maar meer bezoekers opleveren.
8. Feedly/Google Alerts
Dit zijn twee tools die bijna hetzelfde doen, met een klein onderscheid. Met Feedly krijgt u al het nieuws op een plek binnen zonder elke dag tientallen sites te hoeven afgaan. Google Alerts stuurt een melding wanneer iemand over uw bedrijf schrijft of een zoekwoord gebruikt in een artikel of productomschrijving die voor u relevant is en doet dat op een door u gekozen moment; direct of bijvoorbeeld als dagelijkse samenvatting.
9. Hootsuite
Hootsuite is wellicht een van de meest gebruikte social media management tools ter wereld. Deze efficiente tool bevat eigenlijk alles om eenvoudig social media berichten te plaatsen en social media kanalen te beheren.
10. PIXLR / Canva
Als u geen behoefte hebt aan zware fotobewerkingsprogramma's, maar gewoon snel een afbeelding wilt opmaken, dan zijn deze tools onmisbaar. PIXLR is een (gratis) online tool die alle basisfuncties van Photoshop heeft. Hiermee kunt u eenvoudig afbeeldingen bijsnijden of afmetingen aanpassen. Met Canva kunt u bovendien afbeeldingen fraai opmaken.
(Bron: Sprout -Bertram Welink)
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.