Hoe kan retargeting effectief worden gemaakt?
De voordelen van retargeting kunnen ten volle worden benut door de communicatie zo veel mogelijk te personaliseren. Bied verschillende soorten bezoekers verschillende boodschappen aan:
- Kijk naar de oriëntatie van de bezoeker - Banners met scherpe aanbiedingen zijn vaak prima om koopjesjagers mee over de streep te trekken, maar niet iedereen is een koopjesjager. Iemand die maar één product op een site aanklikt vaak wel, maar iemand die er langere doorbrengt en verschillende pagina's bekijkt is zich waarschijnlijk nog aan het oriënteren. Die is eerder geïnteresseerd in een (digitale) folder met achtergrondinformatie. Als u vanuit de database met bezoekgegevens weet wie de gebruiker is, kunt u de folder verder op zijn interesses en functieprofiel afstemmen. Iemand met een technische functie binnen een onderneming, heeft bijvoorbeeld behoefte aan andere informatie dan de directeur-eigenaar;
- Pas de boodschap aan - Bied bijvoorbeeld alternatieve of aanvullende producten of diensten aan. Als iemand een reissite heeft bekeken of er een reis heeft geboekt, kunt u hem attenderen op de mogelijkheid om een hotel te boeken, een reisverzekering af te sluiten of een auto te huren;
- Beperk het aantal vertoningen - Dit geldt zeker wanneer de bezoeker niets heeft gekocht op uw site. Achtervolg hem niet wekenlang met dezelfde aanbieding, maar stuur algemene informatie Misschien heeft hij deze keer niet bij u gekocht, maar een volgende keer komt hij wellicht wel weer langs;
- Pas de boodschap aan op de locatie - Bied mensen ‘relevante’ boodschappen aan. 'Big data' kunnen daarbij behulpzaam zijn: door analyse van gegevens over de interesses en het gedrag van de consument kan de adverteerder zijn ‘content’ zo goed mogelijk afstemmen op de behoeften. Bijvoorbeeld winkeliers die een vaste klant herkennen terwijl hij op reis is, en hem erop attenderen dat ze ook een vestiging hebben in de stad waar hij zich nu bevindt. Merken kunnen erop wijzen dat ze nét een aanbieding hebben lopen in een naburige winkel.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.