Welke opties moet een webwinkel in elk geval aanbieden?
In het algemeen: houd het simpel, duidelijk en logisch. Het belangrijk dat de bezoeker ongestoord kan winkelen:
- Zorg voor een strakke en overzichtelijke homepagina, zonder drukke banners of pop-ups;
- Een goede zoek- en filterfunctie is essentieel. Dit maakt het gebruik van de webshop veel aangenamer en helpt de bezoeker gericht zijn product te vinden;
- Vermeld van de beschikbare voorraad en levertijd;
- Vergeet ook informatie over het retourproces niet. Voor andere vragen biedt een chatfunctie uitkomst. De bezoeker heeft dan direct antwoord en hoeft de shop niet te verlaten.
- Als vaak dezelfde vraag wordt gesteld, geef deze informatie dan een vaste plaats, bijvoorbeeld bij de productinformatie of in de FAQ’s;
- Vooral bij technische producten als elektronica kan het erg verhelderend werken als u een vergelijkingsoptie toevoegt;
- Voor terugkerende klanten is het handig een account aan te maken, zodat de gegevens bij een volgende bestelling snel opgehaald kunnen worden. Er zijn echter klanten die persoonlijke gegevens liever niet delen. Geef daarom de mogelijkheid om te bestellen zonder account. Het is aan te raden beide opties aan te bieden;
- Een keuze in verschillende betalings- en aflevermogelijkheden wordt altijd zeer gewaardeerd. Naast standaardverzending valt ook te denken aan het afleveren op dezelfde dag, in de avonden of bij pakketpunten. Let er wel op dat deze verschillende mogelijkheden extra kosten met zich mee kunnen brengen. Weeg de toegevoegde waarde van extra services af tegen de kosten.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.