Hoe zijn de kosten voor AdWords te beperken?
Google AdWords maakt adverteren toegankelijk voor elke ondernemer, maar goed beheer van een advertentiecampagne is echter lastig en gaat vaak mis. Drie tips om het budget in de hand te houden:
- Werk met kleine groepen van zoekwoorden - Binnen AdWords worden advertenties gegroepeerd in zogenaamde advertentiegroepen. Eigenlijk is deze naam misleidend, want deze groepen zijn bedoeld om zoekwoorden te groeperen. Met teveel verschillende zoekwoorden in één advertentiegroep gaat de relevantie verloren. Gevolg: uw advertentieteksten sluiten niet meer goed aan bij de zoekvraag van de gebruiker.U voorkomt dit door uw zoekwoorden te verdelen in logische kleine groepen. Voorbeeld: Een verhuurder van locaties voor bedrijfsuitjes en trouwfeesten adverteert op de zoekwoorden 'locatieverhuur personeelsfeest' en 'locatieverhuur bruiloft'. Hiermee bereikt hij twee totaal verschillende doelgroepen die zeer verschillende advertentieteksten willen lezen. Wanneer deze zoekwoorden in één advertentiegroep zitten, zien beide groepen dezelfde advertentie. Jammer, want het is voor slechts één van de groepen relevant. Hierdoor krijgt de locatieverhuurder minder kliks ten opzichte van het aantal vertoningen. Deze zogenaamde 'doorklikratio' is een belangrijke factor die de kosten per klik bepalen;
- Werk niet teveel met 'brede zoekwoorden' - Google verbindt uw advertenties aan de zoekwoorden die de gebruiker intikt. Hiervoor gebruikt Google verschillende manieren van verbinden, 'match types' genoemd. De meest gebruikte match type is 'broad match'; uw advertenties worden getoond voor een breed aantal zoekopdrachten, gerelateerd aan het ingestelde zoekwoord. Deze breedte kunt u deels beïnvloeden door te kiezen voor een andere match type, zoals 'modified broad', 'phrase match' en 'exact match'. Voorbeeld: Een plastisch chirurg adverteert via brede zoekwoorden op 'kosten ooglidcorrectie'. De kans is groot dat zijn advertentie ook getoond wordt op zoekopdrachten die totaal niet door de doelgroep worden ingetikt, zoals 'kosten voor tanden corrigeren', 'wat kost tekst corrigeren' of 'aanschaf zonnebril'. Als deze gebruikers op de advertentie klikken, kost het de arts onnodig geld. Daarnaast klikt een groot deel van de gebruikers in dit geval niet op de advertentie, met een dalende doorklikratio als gevolg. En zoals in voorbeeld een al benoemd: een lagere doorklikratio veroorzaakt een hogere klikprijs;
- Gebruik uitsluitingswoorden - Met uitsluitingswoorden kunt u geheel voorkomen dat uw advertentie bij bepaalde zoektermen getoond wordt. Google toont dus nooit uw advertentie wanneer een uitsluitingswoord wordt gebruikt. Voorbeeld: Een witgoedleverancier heeft een advertentie aanstaan voor 'wasmachines Almere'. De kans is groot dat zijn advertenties ook getoond worden op bijvoorbeeld 'gratis afhalen wasmachine Almere'. Wie op de advertentie klikt, komt bedrogen uit want de leverancier haalt niet op. Zonde van de kosten voor deze klik. Door de zoekterm 'gratis' op te nemen in het lijstje van uitsluitingswoorden in AdWords, wordt zijn advertentie in dit geval niet getoond, waarmee veel irrelevante kliks worden bespaard.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.