Waarom is distributie vaak de oorzaak van de slechte naam van e-commerce?
Het proces loopt vaak vast, omdat de gegevensverwerking noch de reeks van fysieke handelingen die nodig is om het product bij de koper te krijgen niet zijn afgestemd op een exponentiële stijging van orders Het zijn dit soort problemen die feitelijk niets met internet of verkoop via het web te maken hebben, die e-handel soms een slechte naam bezorgen. Levertijd kan het verschil maken tussen bestelling bij de ene of andere webshop, maar het is oppassen met de claim 'Voor 23.59 uur besteld, morgen in huis'. Dit soort reclame-uitingen over levertijden ofwel moeten worden nagekomen door de webshop ofwel bij de uiting zelf worden genuanceerd of (duidelijk) gedisclaimd. Anders wordt reclame over levertijden als een garantie beschouwd en daarmee als misleidend beschouwd, als deze niet wordt nagekomen, zo bleek uit een uitspraak van de Reclame Code Comissie (RCC) tegen Coolblue. De adverteerder beriep zich daarbij op haar haar afhankelijkheid bij de levering van een derde partij. Door deze afhankelijkheid kon zij niet garanderen dat de levering ook daadwerkelijk binnen één dag plaatsvindt, hetgeen niet spoort met de voorbehoudsloze bewoordingen van de uiting.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.