Hoe bieden bedrijven met een klantgerichte of samenwerkings marketing-oriëntatie hun producten aan?
Deze bedrijven willen optimaal inspelen op de behoeften van individuele klanten. Deze bedrijven willen het vergelijkingsproces van klanten dan ook zo persoonlijk mogelijk begeleiden. Ze willen zoveel mogelijk inspelen op de behoefte van individuele klanten om producten met elkaar te vergelijken.
Ze kunnen bijvoorbeeld een community oprichten om informatie te vergaren over en in te spelen op klantbehoeften. Zij kunnen ook een internetsite inrichten waarop klanten hun eigen product kunnen ontwerpen, door variatie van standaardprocessen, zoals Levi’s en Dell doen. Of als een bedrijf nog verder wil gaan, kan het zelf een product op maat ontwerpen en aanbieden op basis van de verzamelde klantinformatie.
De meest ultieme vorm van inspelen op klantbehoeften is de zogenaamde ‘Request for Product’. De klant formuleert zijn wens, behoefte of probleem en zet dit op het Internet. Bedrijven gaan op zoek naar dergelijke verzoeken en kijken of zij een oplossing voor de klant hebben. Hiermee wordt eigenlijk de markt van vraag en aanbod omgedraaid.
Ze kunnen bijvoorbeeld een community oprichten om informatie te vergaren over en in te spelen op klantbehoeften. Zij kunnen ook een internetsite inrichten waarop klanten hun eigen product kunnen ontwerpen, door variatie van standaardprocessen, zoals Levi’s en Dell doen. Of als een bedrijf nog verder wil gaan, kan het zelf een product op maat ontwerpen en aanbieden op basis van de verzamelde klantinformatie.
De meest ultieme vorm van inspelen op klantbehoeften is de zogenaamde ‘Request for Product’. De klant formuleert zijn wens, behoefte of probleem en zet dit op het Internet. Bedrijven gaan op zoek naar dergelijke verzoeken en kijken of zij een oplossing voor de klant hebben. Hiermee wordt eigenlijk de markt van vraag en aanbod omgedraaid.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.