Is schade tijdens het vervoer te verhalen op de vervoerder?
Webshops blijven tijdens het vervoer van een bestelling verantwoordelijk voor het product, ook ingeval van beschadiging of verlies door de vervoerder. Webshops willen de daardoor ontstane schade kunnen verhalen op de vervoerder. Op grond van de dwingende regels van het Wegvervoersrecht is de vervoerder echter beperkt aansprakelijk, enkel voor verlies, vertraging en beschadiging van de goederen en geldt er een aansprakelijkheidslimiet van slechts enkele euro’s per kilo van het vervoerde pakket.
In geval van verlies of beschadiging van de goederen is de vervoerder maximaal aansprakelijk voor € 3,40 (nationaal wegvervoer) of € 9,35 (internationaal wegvervoer; dit bedrag wordt dagelijks vastgesteld) per kilo van het betreffende pakket. Het maximum geldt niet indien de schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid. Daarboven komen nog de vrachtprijs, douanerechten en kosten gemaakt voor het vervoer van de goederen. Bij vertraging is gevolgschade wel vergoedbaar, maar beperkt tot maximaal eenmaal de vrachtprijs.
De aansprakelijkheidslimiet geldt niet ingeval van opzet of bewuste roekeloosheid van de vervoerder. Dit vormt dus de enige mogelijkheid om de volledige schade vergoed te krijgen. In Nederland wordt echter een beroep hierop niet snel aangenomen. Opzet van de vervoerder is moeilijk te bewijzen omdat de vervoerder op dat moment meestal alleen was. Ook ligt de lat hoog: er is pas sprake van roekeloosheid als de vervoerder zich bewust was dat de kans dat de schade zich zou voordoen groter is dan de kans dat dit niet zou gebeuren, en dit negeerde. Een voorbeeld hiervan is een zaak over een online gekochte keuken van € 9000). Na een lange rit trof de vervoerder een dichte deur. Uit frustratie liet hij de keuken achter op de oprit, in de regen. De vervoerder was aansprakelijk, maar er was geen sprake van opzet of bewuste roekeloosheid en daarom bleef het limiet van € 3,40 intact.
Voor andere schade, zoals gevolgschade, bedrijfsstilstand of immateriële schade is de vervoerder uit hoofde van de vervoersovereenkomst niet aansprakelijk (tenzij sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid).
In geval van verlies of beschadiging van de goederen is de vervoerder maximaal aansprakelijk voor € 3,40 (nationaal wegvervoer) of € 9,35 (internationaal wegvervoer; dit bedrag wordt dagelijks vastgesteld) per kilo van het betreffende pakket. Het maximum geldt niet indien de schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid. Daarboven komen nog de vrachtprijs, douanerechten en kosten gemaakt voor het vervoer van de goederen. Bij vertraging is gevolgschade wel vergoedbaar, maar beperkt tot maximaal eenmaal de vrachtprijs.
De aansprakelijkheidslimiet geldt niet ingeval van opzet of bewuste roekeloosheid van de vervoerder. Dit vormt dus de enige mogelijkheid om de volledige schade vergoed te krijgen. In Nederland wordt echter een beroep hierop niet snel aangenomen. Opzet van de vervoerder is moeilijk te bewijzen omdat de vervoerder op dat moment meestal alleen was. Ook ligt de lat hoog: er is pas sprake van roekeloosheid als de vervoerder zich bewust was dat de kans dat de schade zich zou voordoen groter is dan de kans dat dit niet zou gebeuren, en dit negeerde. Een voorbeeld hiervan is een zaak over een online gekochte keuken van € 9000). Na een lange rit trof de vervoerder een dichte deur. Uit frustratie liet hij de keuken achter op de oprit, in de regen. De vervoerder was aansprakelijk, maar er was geen sprake van opzet of bewuste roekeloosheid en daarom bleef het limiet van € 3,40 intact.
Voor andere schade, zoals gevolgschade, bedrijfsstilstand of immateriële schade is de vervoerder uit hoofde van de vervoersovereenkomst niet aansprakelijk (tenzij sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid).
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.