Wat houdt de Model Gedragscode in?
Omdat de overheid heeft onderkend, dat gebrek aan vertrouwen een belangrijk struikelblok is voor de ontwikkeling van de e-commerce sector, maar anderzijds niet op de stoel van ondernemers en branche organisaties wil gaan zitten, heeft zij een Model Gedragscode ontwikkeld. Dit is een handreiking voor zelfregulering van de sector, die op basis van dit model een bedrijfsspecifieke gedragscode kunnen opstellen. De code beschrijft gedragsregels, die vervolgens zijn uitgewerkt tot voorbeeldbepalingen en vaak nog een toelichting.
Het doel van deze Model Code is het ontwikkelen van vertrouwen, vanuit de gedachte dat wat offline geldt, ook online moet gelden. E-commerce partijen, die zich binden aan een gedragscode, kunnen door de wederpartij op de naleving daarvan worden aangesproken, zodat vertrouwen ontwikkeld wordt. Niet uitgesloten is dat de normstelling die van de gedragscode uitgaat een zodanig algemene aanvaarding krijgt, dat deze ook juridisch afdwingbaar wordt.
Het doel van deze Model Code is het ontwikkelen van vertrouwen, vanuit de gedachte dat wat offline geldt, ook online moet gelden. E-commerce partijen, die zich binden aan een gedragscode, kunnen door de wederpartij op de naleving daarvan worden aangesproken, zodat vertrouwen ontwikkeld wordt. Niet uitgesloten is dat de normstelling die van de gedragscode uitgaat een zodanig algemene aanvaarding krijgt, dat deze ook juridisch afdwingbaar wordt.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.