Wat is het meest rendabele advertentiekanaal voor een webshop?
Bij het vindbaar maken van een webshop is er de keuze tussen online en offline adverteren. Voor beide gelden voor- en nadelen:
- Gericht en generiek - Wanneer u voor een online advertentie kiest, is uw doelgroep heel gericht te bereiken. U kunt filters instellen waardoor de advertenties alleen getoond worden aan personen binnen een bepaalde leeftijdscategorie of woonplaats. Ook kunt u uw doelgroep bepalen op basis van klik- en surfgedrag of op basis van interesses. Offline bereikt u een meer generieke doelgroep. De doelgroep is meer af te bakenen door een advertentie in een vakblad of een regionale krant.
- Flexibiliteit en interactie - Online adverteren is flexibeler dan offline. Online zijn advertenties 24/7 plaatsen en klanten kunnen met één klik contact opnemen. Offline zit vast aan publicatiedata. Als een klant u wil bereiken, moet hij daar meer actie voor ondernemen, online geeft meer mogelijkheden tot interactie.
- Zichtbaarheid - Offline adverteren geeft veel kans om gezien te worden. Online aandacht is over het algemeen vluchtiger
- Meetbaarheid - Bij online advertenties zijn effecten gemakkelijk en realtime te meten dan offline. Hierdoor kunnen advertenties zonodig worden aangepast.
- Resultaat - Een groot voordeel van online advertenties is dat u betaalt voor het resultaat, bijvoorbeeld alleen per klik of per aankoop die een advertentie oplevert. Bij offline reclame-uitingen betaalt voor het plaatsen van de uiting, ongeacht wat die oplevert.
- Opvallen - Al met al hebben online advertenties behoorlijke voordelen ten opzichte van offline advertenties. Maar dat betekent niet dat u enkel online aanwezig moet zijn. Tussen grote namen als Zalando en Bol kan het voor kleine webshops moeilijk zijn online op te vallen. Door ook offline aanwezig te zijn, kunt u uzelf zichtbaar maken.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.