Wat zijn de belangrijkste gevolgen van e-commerce?
Deze zijn:
- De marktplaats wordt vergroot, vaak zelfs geglobaliseerd. Voor ondernemingen betekent dit een groter afzetgebied. Het biedt bedrijven tevens de mogelijkheid om zich te richten op bepaalde niche-markten en zo toch een acceptabele afzet te behouden.
- De informatiekosten worden verkleind doordat veel informatie makkelijk digitaal opgeslagen kan worden.
- De communicatiekosten worden verkleind en communicatie verloopt sneller via digitale media.
- Voorraden en overhead kosten kunnen gereduceerd worden. De snellere communicatie maakt de implementatie van just in time-systemen mogelijk.
- Als gevolg van globalisering van de markt en lage informatie- en communicatiekosten is het mogelijk om een assortiment aan te bieden dat veel ruimer kan zijn dan offline rendabel is.
- E-commerce geeft ruimte voor speciale klantenwensen. Denk maar aan het succes van Dell Computers, waarbij de klanten online hun eigen pc kunnen opbouwen. Of aan autofabrikanten die via een configurator klanten hun eigen auto kunnen laten samenstellen.
- Via digitale applicaties kunnen snel nieuwe handelspartners gevonden worden. Bijvoorbeeld door de prijzen van een groot aantal aanbieders op een bepaald product te vergelijken. De markt wordt transparanter en overzichtelijker, en klanten kunnen dus meer competitief handelen.
- Producten worden sneller geleverd, doordat de communicatie sneller verloopt, en doordat een aantal nieuwe producten digitaal geleverd kunnen worden.
- De klant kan snel aanvullende informatie over bepaalde producten opvragen.
- De klant kan plaatsonafhankelijk consumeren.
- Achtergestelde gebieden, bijvoorbeeld door logistieke beperkingen, kunnen via electronic commerce toch deels ontsloten worden.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.