Hoe is uw vindbaarheid via een zoekmachine te vergoten?
In principe geldt: hoe hoger uw website in de zoekresultaten verschijnt, hoe groter de kans dat iemand naar uw website doorklikt. En hoe hoger de Click Through Rate (CTR), hoe meer organisch zoekverkeer u heeft en hoe hoger uw plaats in de zoekmachine (Search Engine Results Page - SERP). Door de CTR te vergroten, begeeft u zich dus in een spiraal naar boven. Op welke plek uw website in resultaten verschijnt, hangt af van verschillende factoren. Op sommigen daarvan heeft u (enige) invloed:
- Zet in de title tag (het vetgedrukte resultaat bovenaan, ook wel de html-title genoemd) het belangrijkste zoekwoord vooraan. Het grootste deel van deze titel, zo'n 80%, moet informatief zijn 20% prikkelend en aansprekend. Gebruik ook niet meer dan 70 tekens en kies voor unieke en ter zake doende beschrijving;
- Maak voor elke pagina van uw site zo’n unieke title tag. Dit vergroot de kans op meer sitelinks. Dit zijn de directe snelkoppelingen naar uw belangrijkste website-onderdelen die onder 'hoofdresultaat' verschijnen. En meer sitelinks betekent ook weer een hogere CTR;
- Formuleer uw URL zo eenduidig mogelijk, zodat direct duidelijk is om welke website het gaat;
- In de tekst hieronder, de meta description, kunt u iets uitgebreider dan in de title tag - in maximaal 154 tekens - beschrijven wat u doet, wat u te bieden hebt en wat u onderscheidt van de anderen;
- Voor alles wat u schrijft geldt: gebruik steeds de juiste en belangrijkste zoekwoorden.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.