Hoe kan vertrouwen van de consument worden gewonnen?
Door onder andere:
- transparantie over prijzen, leveringsproces en retour-procedure;
- een perfecte afwikkeling van een bestelling in de ‘backoffice’;
- bevesting van bestelling, leveringsafspraken via e-mail;
- een bericht via e-mail als het product verzonden is (zo mogelijk uitgebreid met tracking service);
- ‘frontoffice’ moet professionaliteit en betrouwbaarheid uitstralen;
- aanwezigheid van een persoon bij een transactie, door bijvoorbeeld het plaatsen van een ‘call me back button’ op de internetsite;
- exacte vastlegging en bewaring van bestellingen en binnengekomen betalingen; dan kan, wanneer er onverhoopt iets misgaat, een beroep worden gedaan op een juiste vastlegging van feitelijke gebeurtenissen;
- bedenktijd van veertien dagen;
- aansluiting bij een erkend keurmerk zoals thuiswinkel.org;
- duidelijke vermelding van de identiteit van de eigenaar van de webshop, van de algemene- en leveringsvoorwaarden;
- bescherming van de privacy van de klant.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.