Welke factor is het meest belangrijk in de keuze van een webshop?
Onderzoeksbureau YouGov deed in 2021 onderzoek onder bijna 9.000 onlineshoppers in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland naar keuzecriteria bij het zoeken naar een webwinkel, de ervaring met de stappen van het bestelproces, de gewenste betaalmethode en de informatie over de afhandeling van de zending.
Aan de top staan de bezorgkosten. Gemiddeld geeft meer dan 55% van de respondenten in elk land aan dat dit het belangrijkste criterium is bij het kiezen voor een webshop. Maar dat betekent niet dat bezorgkosten principieel worden afgewezen. Het wordt echter duidelijk dat de eindklanten, afhankelijk van het land, heel verschillende opvattingen hebben. Zo blijkt meer dan een derde (34%) van de Nederlandse respondenten gratis bezorging te verwachten bij bestellingen met een waarde vanaf twintig euro. Ter vergelijking: in Italië verwacht slechts 6% dit.
Het onderzoek laat ook zien dat duurzaamheid voor e-commerceklanten een belangrijk onderwerp is. In alle negen landen is 57% van de respondenten bereid om meer te betalen voor duurzame levering tot een bepaald bedrag of afhankelijk van de waarde van het pakket.
Online retailers krijgen ook inzicht in de betaalmethodes die het beste kunnen aanbieden in de Europese landen. Dat is uiteindelijk de enige manier waarop zij zich in de verschillende markten staande kunnen houden. Zwitserse klanten, bijvoorbeeld, kopen het liefst op rekening, terwijl hun Duitse en Italiaanse buren liever gebruikmaken van onlinebetaalmogelijkheden.
Het onderzoek toont ook aan hoe belangrijk een klant een snelle levering vanuit een ander Europees land vindt. Van alle respondenten neemt 87%t een langere levertijd op de koop toe, als ze weten dat de webshop geen binnenlands filiaal heeft. Ook blijkt dat het Nederlanders (47%) niet uitmaakt wie hun pakket bezorgt.
Aan de top staan de bezorgkosten. Gemiddeld geeft meer dan 55% van de respondenten in elk land aan dat dit het belangrijkste criterium is bij het kiezen voor een webshop. Maar dat betekent niet dat bezorgkosten principieel worden afgewezen. Het wordt echter duidelijk dat de eindklanten, afhankelijk van het land, heel verschillende opvattingen hebben. Zo blijkt meer dan een derde (34%) van de Nederlandse respondenten gratis bezorging te verwachten bij bestellingen met een waarde vanaf twintig euro. Ter vergelijking: in Italië verwacht slechts 6% dit.
Het onderzoek laat ook zien dat duurzaamheid voor e-commerceklanten een belangrijk onderwerp is. In alle negen landen is 57% van de respondenten bereid om meer te betalen voor duurzame levering tot een bepaald bedrag of afhankelijk van de waarde van het pakket.
Online retailers krijgen ook inzicht in de betaalmethodes die het beste kunnen aanbieden in de Europese landen. Dat is uiteindelijk de enige manier waarop zij zich in de verschillende markten staande kunnen houden. Zwitserse klanten, bijvoorbeeld, kopen het liefst op rekening, terwijl hun Duitse en Italiaanse buren liever gebruikmaken van onlinebetaalmogelijkheden.
Het onderzoek toont ook aan hoe belangrijk een klant een snelle levering vanuit een ander Europees land vindt. Van alle respondenten neemt 87%t een langere levertijd op de koop toe, als ze weten dat de webshop geen binnenlands filiaal heeft. Ook blijkt dat het Nederlanders (47%) niet uitmaakt wie hun pakket bezorgt.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.