Hoe is het doorklikpercentage vanuit een nieuwsbrief te verhogen?
Het gemiddelde doorklikpercentage ('ClickTrough Rate' - CTR) vanuit een nieuwsbrief daalt in Nederland al jaren licht. In 2012 ging het nog om 8,11%, in 2015 was dit percentage gedaald tot slechts 7% (Nationale E-mail Benchmark 2016). De grote toename aan het aantal nieuwsbrieven dat wordt verzonden, draagt hieraan ongetwijfeld bij. Het doorklikpercentage is te verhogen door:
- Stem daarvoor in de eerste plaats de content af op uw doelgroep. Alleen als mensen zich echt voelen aangesproken, zullen ze verder willen lezen. Maak dus als nodig verschillende versies van uw nieuwsbrief;
- Zorg voor een aantrekkelijke en aansprekende subjectline, zodat de mail in elk geval geopend wordt;
- Houd teksten kort, met pakkende koppen en liefst ook prikkelend en functioneel beeld;
- Kies liefst voor één, hooguit twee, CTA’s (Calls-to-action). Benoem de betreffende link nooit met ‘klik hier’, maar geef deze zelf ook een pakkende en nieuwsgierig makende zin mee, dat nodigt uit tot klikken. Laat deze op meerdere plaatsen in de mail terugkeren, ook bijvoorbeeld in een opvallende button;
- Stel een beloning in het vooruitzicht, zoals een whitepaper, extra informatie, een korting, een uitnodiging voor een evenement, et cetera (en maak deze belofte vervolgens wel waar.);
- Maak de mail leesbaar voor mobiel. Steeds meer mensen lezen e-mails op een mobiel apparaat (gsm of tablet). In 2015 was dit al 41%, volgens eerder genoemde monitor, in 2017 wordt dit geschat op 75%.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.