Is een fysieke outlet in combinatie met webverkoop noodzakelijk?
Of, in jargon: Wat is het voordeel van multichannel ten opzichte van single play? Retourbeleid, retourpercentages en retourproces hebben een zeer groot effect op de winstgevendheid van het e-commerce business model. En aangezien de Europese consumenten wetgeving op e-commerce gebied alleen maar strenger wordt (en de verplichte zichttermijn dus langer wordt), zal dit op de langere termijn de winstgevendheid van veel webshops verder uithollen. Dit is alleen te voorkomen door 'best-in-class' te worden op het gebied van faalkosten en retouren. Of door een multi-channel model, waarin je klanten worden gestimuleerd om de producten wellicht online te bestellen, maar fysiek in de winkel de bestelling op te halen en te retourneren. Vandaar ook dat in veel e-commerce branches zoals fashion, food etcetera voorspeld wordt dat de pure-players op e-commerce gebied het op de lange termijn gaan afleggen ten opzichte van de multi-channel spelers. Daarentegen zijn er ook veel productcategorieën, met name waar het retourpercentage laag is, waar online verkoop veel meer marge oplevert dan via fysieke winkels.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.