Hoe selecteer ik de juiste partij voor fulfilment?
Grote logistieke dienstverleners zien e-commerce als een belangrijk omzetkanaal en investeren volop in e-fulfilmentdiensten. Niet alleen in technische mogelijkheden en netwerken, ook qua aantal. De keuze voor de juiste e-fulfilment partner hangt af van:
Het voordeel is dat de keuze in het aantal spelers vergroot. De kunst is de juiste e-fulfilment speler voor jouw business te kiezen.
Het voordeel is dat de keuze in het aantal spelers vergroot. De kunst is de juiste e-fulfilment speler voor jouw business te kiezen.
- Specialisme - Wat verhandelt u en behoeft de logistiek een specialistische partij of kan dat ook door een allround fulfilmentbedrijf worden gedaan? Als het gaat om voedingsmiddelen bijvoorbeeld zal de e-fulfilment partij over de benodigde certificaten moeten beschikken. High tech vraagt weer om andere specificaties van een e-fulfilmentpartij en wat te denken van kleding en schoenen met de vele retouren;
- Verzendtarieven - Afhankelijk van de hoeveelheid pakketten, geografische ligging en bestemming van de pakketten, is een stelregel dat het verzenden 2/3 van de logistieke kosten bedraagt. Het andere 1/3 van de kosten zitten in warehousing. Het is dus raadzaam om de tarieven van de pakketbezorging die de e-fulfilment partijen kunnen bieden goed tegen het licht te houden;
- Verzendprofiel - Welke stromen qua gewicht en volume heeft de e-fulfilmentpartij? Is hij juist sterk in kleine, lichte goederen of grote, zwaardere pakketten. Dat bepaalt namelijk ook de verzendcontracten en tarieven. Check ook de tarieven en kennis van de dienstverlener voor landen waarin u levert. Landen hebben specifieke eigenschappen. In Parijs bijvoorbeeld werken ze met deurcodes bij appartementen. Die code heb je nodig om bij de bel of brievenbus te komen. Een goede dienstverlener weet dat en is voorbereid;
- Services - Welke services zijn voor uw webwinkel belangrijk? Diverse e-fulfilment spelers bieden diverse diensten aan. Sommigen bieden retourservice aan of VAS-activiteiten als productfotografie en herverpakken van producten of labelen. Anderen doen wellicht alleen in- en opslag of assemblage. Bedenk vooraf welke activiteiten wenselijk zijn en zo ja: of de e-fulfilmentpartij dit aanbiedt en tegen welke kosten;
- ICT - Zoek een dienstverlener die bij uw ICT verwachting past. Denk hierbij aan ketenintegratie en ict koppeling en geautomatiseerde rapportage en informatie. Doet u dat niet, dan zorgt dat voor extra manuele handling achteraf. Naast kostbare tijd vergroot dit de kans op fouten;
- Locatie - Sommige e-commerce spelers vinden het prettig dat hun e-fulfilmentpartij dichtbij zit. Zo kunnen ze snel polshoogte nemen en betrokken blijven indien gewenst. Locatie speelt een meer belangrijke rol als het gaat om tarieven en cut off tijden. Bijvoorbeeld: wanneer uw grootste afzetmarkt Duitsland is, kunt u door dichtbij de grens te zitten, latere cut off tijden hanteren en mogelijk lagere transporttarieven verwachten, omdat de e-fulfilmentpartij wellicht rechtstreeks zaken kan doen met een Duitse last mile partner.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.