Welke kwalitatieve voordelen levert e-HRM op?
Zonder uitputtend te zijn, een aantal voorbeelden van kwalitatieve voordelen:
- Meer tijd voor business (HR-)strategie omdat beheersmatige taken worden gedigitaliseerd;
- Verbetering van de effectiviteit van HR-taken. Bijvoorbeeld: betere kwaliteit en betrouwbaarheid van data. De uitkomsten van HRM-processen zijn meetbaarder en zichtbaarder;
- Betere informatie in digitale systemen leidt tot betere beslissingen. Door real-time gegevens in systemen kunnen professionals trends analyseren en beleid of advies daarop aanpassen. Door e-HRM kan een organisatie beschikken over alle denkbare gegevens over medewerkers, bijvoorbeeld op het gebied van inzetbaarheid, productiviteit of geleverde prestaties;
- Door een overzichtelijk e-HRM dasboard ter beschikking te stellen aan gebruikers kan het niveau van (ervaren) bureaucratie worden vermindert. Gegevens en processen worden transparanter;
- Accuratere gegevens en beheersing van risico’s door invoer bij de bron (de gebruiker die belang heeft bij juiste registratie van gegevens) én automatische workflows met digitale controles en signaleringen;
- Betere samenwerking tussen manager en medewerker doordat ze de HR-afdeling op veel onderwerpen niet of minder nodig hebben en er allerlei functionaliteiten online beschikbaar zijn;
- Bevorderen van de betrokkenheid van medewerkers en managers, bijvoorbeeld doordat informatie die voor hen persoonlijk van belang is in hun werk op een e-HRM portal wordt gepresenteerd.
- Toenemende medewerkertevredenheid, bijvoorbeeld door snellere hulp bij vragen omdat informatie op het e-HRM portaal staat.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 111 vragen en antwoorden over HRM & technologie (e-HRM).