Wat zijn de grootste missers en klachten bij de selectie van een e-HRM systeem?
Voorkomen is beter dan genezen. Het is goed om rekening te houden met een aantal veelgehoorde missers bij de start van de selectie en klachten achteraf:
- De impact van een nieuw systeem op het dagelijkse werk van mensen wordt ontkend. Men is teveel bezig met de technologie en teveel onder de indruk van de ‘schoonheid’ van het systeem of de presentatie van de leverancier;
- Er wordt te snel een keuze gemaakt/ongeduld; 'eerst doen, dan denken';
- Er wordt geen vergelijking gemaakt met andere systemen/leveranciers/organisaties die het systeem eerder hebben aangeschaft;
- Te snel contact opnemen met leveranciers (zonder eerst te weten wat je wilt);
- Gebruikers gebruiken het systeem niet. Soms is het zo dat gebruikers vooraf te weinig zijn betrokken. In dat geval kan men zich overdonderd voelen door een te snelle, niet op de beleving van mensen afgestemde, implementatie;
- Het systeem doet niet wat het doen moet. Misschien waren de eisen te globaal geformuleerd of de antwoorden van leveranciers zijn niet voldoende begrepen. Onduidelijke communicatie van verwachtingen kan tot aanzienlijke meerkosten leiden;
- Afhankelijk zijn van de leverancier. Het is belangrijk dat u als klant zelf aan het stuur staat van het selectieproces en de implementatie. U bepaalt wat u nodig heeft. Voorkom eenzogenoemde 'vendor lock';;
- Niet weten wat je wilt met het systeem. Belangrijk is om te weten welke problemen technologie nu echt moet oplossen; het gaat niet alleen om wat het systeem functioneel allemaal kan.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 111 vragen en antwoorden over HRM & technologie (e-HRM).