Wat zijn voorbeelden van menselijke succesfactoren?
Voorbeelden van menselijke succesfactoren zijn:
- Draagvlak binnen de HR-afdeling zelf;
- Zorg ervoor dat voor iedere gebruikersgroep de meerwaarde van e-HRM concreet genoeg is;
- Het topmanagement dient het belang van e-HRM te zien en uit te dragen. Zoek enthousiastelingen in de directie en ‘spread the word’;
- Opbouwen van vertrouwen om mensen te winnen voor nieuwe werkwijzen;
- Goede relatie met de leverancier van de HR-software;
- HR-professionals dienen technologie te begrijpen zodat ze de potentiële impact op de werkvloer kunnen bepalen;
- Maak mensen vertrouwd met de techniek. Belangrijk is dat gebruikers de techniek accepteren als waardevol. Informeer ze over de mogelijkheden van e-HRM door ze in persoonlijke gesprekken te laten zien hoe e-HRM eruitziet en hoe het hun dagelijks werk makkelijker maakt;
- Blijf in gesprek met alle belanghebbenden. Wat vinden zij? Waarom is e-HRM in hún werk belangrijk?
- Onderschat niet wat e-HRM betekent voor de mensen in de organisatie (werknemers, management en HRM). Communiceer daarover. Vertel een begrijpelijke boodschap, houd rekening met weerstanden;
- Maak een impactanalyse waarin gekeken wordt naar de impact van e- HRM is op medewerkers, managers en de HRM-afdeling. Kies de juiste veranderkundige interventies op basis van deze impactanalyse;
- Communiceer over de voortgang. Zorg dat mensen weten wat er speelt en zorg dat ze betrokken blijven.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 111 vragen en antwoorden over HRM & technologie (e-HRM).