Wat zijn de consequenties voor medewerkers en leidinggevenden van e-HRM?
Medewerkers en leidinggevenden gaan zelf aan de slag met taken die nu nog traditioneel bij de HRM-er thuishoren. Op het e-HRM portaal staat toegankelijke informatie over huisregels, arbeidsvoorwaarden en personeelsbeleid en diverse functionaliteiten zijn op een interactieve manier te benaderen. Door het zelf-service concept is het mogelijk om de leidinggevende en de medewerker een aantal personeelstaken uit te laten voeren, bijvoorbeeld het veranderen van de eigen NAW-gegevens of het registreren of accorderen van verlofaanvragen. Managers zijn geen ‘doorgeefluik’ meer van informatie en zijn niet meer afhankelijk van de HRM-afdeling maar kunnen zich nu veel meer richten op het sturen op managementinformatie en het ontwikkelen van medewerkers. Gegevens worden betrouwbaarder omdat ze direct door belanghebbenden zelf worden ingevuld. Bovendien kan men zelf bepalen wanneer men een actie wil uitvoeren en is men niet meer afhankelijk van anderen. De tijd die men er nu zelf aan besteedt, weegt meestal zeer op tegen de tijd en inspanning die het normaliter vraagt.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 111 vragen en antwoorden over HRM & technologie (e-HRM).