Wat zijn kenmerken van moderne HR-systemen?
In technisch opzicht gaan de ontwikkelingen met HR-systemen de laatste jaren erg snel. Moderne HR-systemen zijn in technisch veelal te herkennen aan de volgende eigenschappen:
- Toepassing van API’s - Systemen worden steeds meer gebouwd om te ‘connecten’ met andere systemen. Het wordt steeds belangrijker voor gebruikers om tijds- en locatieonafhankelijk te werken. Dat kan bijvoorbeeld via apps. En dan is een API (application programming interface) de manier waarop software communiceert met elkaar. Met een API kunnen er ook apps gemaakt worden of integraties gemaakt worden met een intranet of andere software;
- Veel aandacht voor 'user experience'(UX) - Doordat door selfservice medewerkers steeds vaker het systeem gebruiken, is het belangrijk dat de software gebruiksvriendelijk is. Leveranciers werken er hard aan om schermen en slimmer intuïtiever te maken. Een systeem moet daarom geen onnodige gegevens presteren maar juist gepersonaliseerde schermen aanbieden met informatie die voor bepaalde functies/doelgroepen relevant is;
- Self-service - HR-systemen die geen mogelijkheden kennen voor het gebruik van medewerker- en manager self service zijn eigenlijk verouderd.
- Alles in ‘de cloud’ (SaaS). HR-systemen die draaien op een mainframe of via een client-server-omgeving zijn niet meer van deze tijd. Een HR-systeem dient tegenwoordig locatie-onafhankelijk beschikbaar te zijn;
- Vooral standaardtoepassingen - Tegenwoordig bieden de bekende HR-softwareleveranciers uitgebreide mogelijkheden op basis van ‘best practices’. Maatwerk is vaak te duur, niet nodig en bovendien ingewikkelder doordat programmatuur via de cloud met andere organisaties wordt gedeeld;
- Mobiel: van ‘responsive’ naar ‘adaptive’ - Het aantal mobiele gebruikers is de laatste jaren explosief gegroeid. Daarom worden ook HR-systemen steeds meer geschikt gemaakt voor gebruik op mobiele devices. ‘Adaptive’ systemen kijken niet enkel naar de schermgrootte van uw device (zoals bij ‘responsive’), maar passen zich ook aan de hand van de schermresolutie en/of internetsnelheid. Door deze technologie is het mogelijk om alle self-service toepassingen die in het basissysteem beschikbaar zijn, ook op mobiele devices te gebruiken. Er hoeft dan niet meer een aparte app gebruikt te worden (die doorgaans minder functionaliteit bevat).
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 111 vragen en antwoorden over HRM & technologie (e-HRM).