Wat doe ik in stap 1 (diagnose en doelstellingen bepalen)?
In deze eerste fase is het zaak te reflecteren op de redenen om aan e-HRM te beginnen. Een grondige analyse van de huidige en gewenste situatie en de meerwaarde van technologie, die door iedereen gedragen wordt, is de basis voor een goed implementatieplan.
De doelstellingen met e-HRM dienen in lijn te worden gebracht met de doelstellingen van de HRM en de organisatie als geheel.
Het resultaat van stap 1 kan op verschillende manieren worden beschreven, bijvoorbeeld in de vorm van een businesscasedocument. Deze kan vervolgens gebruikt worden om een investeringsbeslissing te onderbouwen:
De doelstellingen met e-HRM dienen in lijn te worden gebracht met de doelstellingen van de HRM en de organisatie als geheel.
Het resultaat van stap 1 kan op verschillende manieren worden beschreven, bijvoorbeeld in de vorm van een businesscasedocument. Deze kan vervolgens gebruikt worden om een investeringsbeslissing te onderbouwen:
- Waar willen we naartoe met onze organisatie en onze medewerkers? Welke rol dient HRM daarin te vervullen en hoe gaat technologie daaraan bijdragen?
- Waarom is het belangrijk om software aan te schaffen?
- Welke knelpunten of problemen zijn er nu in de uitvoering van HRM-beleid en hoe kan e-HRM bijdragen aan de oplossing?
- Wat zijn de verwachte kosten en opbrengsten van de inzet van technologie?
- Wat zijn de wensen van toekomstige gebruikers?
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 111 vragen en antwoorden over HRM & technologie (e-HRM).