Welke kenmerken heeft de facilitaire organisatievorm 'integrale dienstverlening'?
Hoewel nog steeds bestaand was integrale dienstverlening het model van de jaren zeventig en tachtig. Onderlinge verbanden tussen specialismen werden onderkend, specialisaties werden door de markt op- en aangepakt. Deze facilitaire verschijningsvorm bevindt zich 'intern' in de organisatie; het missiestatement luidt in de trant van: 'dat doen wij'; het echelon waarbinnen de facilitaire organisatie zich bevindt, is het tactische niveau'; kosteninzicht heeft men over het totaal en veelal achteraf; in deze organisatievorm is men vaak onderdeel van een grotere kostenplaats; producten & diensten worden geleverd aan de hand van waar behoefte aan is; de prijs van de dienstverlening is gebaseerd op de kostprijs - met verantwoording -; men heeft behalve vakkennis ook proceskennis (hoe); kostenbesef richt zich op het jaarbudget; activiteiten zijn vooral productgericht; bij de productie bewaakt men tevens de voortgang; deze vorm is met name gericht op de huishouding en het instandhouden van de huisvesting; uitbesteding wordt door de markt gedreven; het opleidingsniveau is LBO / MBO / HBO; de cultuur is functie georiënteerd; de automatiseringsgraad is laag en bestaat vaak uit losse deelsystemen.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 267 vragen en antwoorden over Facility Management.