Wat zijn de mogelijke nadelen van open werkruimtes?
Kantoortuinen en (grote) open werkruimtes zijn niet meer weg te denken vanwege kostenbesparing, flexibilisering en Het Nieuwe Werken hebben ze de laatste jaren een hoge vlucht genomen. Toch kleven er een aantal nadelen aan:
- De productiviteit van medewerkers gaat omlaag - Uit onderzoek van Exeter University blijkt dat het welzijn van medewerkers in grote open werkruimtes met 32% daalt en de productiviteit met 15% afneemt;
- Medewerkers vinden het niet fijn - In een survey van Steelcase onder 10.000 kantoorwerkers kwam naar voren dat 95% het belangrijk vond om privé ruimte te hebben om goed te kunnen werken (waarvan slechts 41% aangaf dat dit onder de huidige werkomstandigheden mogelijk was). Ruim 30% van de respondenten gaf zelfs aan dat ze alleen thuis hun werk konden afmaken. Met name kenniswerkers die complexe vraagstukken moeten oplossen, missen de gewenste focus wanneer zij in een kantoortuin werken.
- Afleiding vreet tijd - Uit hetzelfde onderzoek van Steelcase blijkt dat kantoorwerkers bijna anderhalf uur per dag aan productiviteit verliezen vanwege afleiding in de kantoortuin;
- Toename ziekteverzuim - Stress, conflicten, hoge bloeddruk en personeelsverloop zijn de gevolgen wanneer werknemers te weinig mogelijkheden hebben om zich terug te trekken uit open kantoren, zo blijkt uit onderzoek van Queensland University of Technology's Institute of Health and Biomedical Innovation. Het gevolg: een toename van het ziekteverzuim;
- Er gaat wantrouwen vanuit - Medewerkers kunnen de open kantoorinrichting opvatten als een signaal van wantrouwen vanuit managers, die op ieder (on)gewenst moment over hun schouders kunnen meekijken;
- Het kan leiden tot ongewenste conflicten - Wanneer er een verschil wordt gemaakt tussen medewerkers mét en zonder een eigen kamer, kan dit leiden tot ongewenste ego-conflicten;
- Het valt uiteindelijk duurder uit - Lagere productiviteit, tijdsverlies, meer ziekteverzuim, slechtere resultaten. Ondanks de besparingen qua vierkante meters kan het wel eens duurder uitpakken door vol in te zetten op open kantoorruimtes.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 267 vragen en antwoorden over Facility Management.