Welke kenmerken heeft de facilitaire organisatievorm 'facilitair bedrijf'?
Dit model bestaat met name sinds eind jaren negentig. Kenmerkend is het contractmanagement, er is een externe aanbieder voor het totale facilitaire pakket. Deze facilitaire verschijningsvorm bevindt zich 'extern' van de organisatie; het missiestatement luidt in de trant van: 'scorevermindering bij de klant'; het echelon waarbinnen de facilitaire organisatie zich bevindt, is voornamelijk tactisch; kosteninzicht heeft men impliciet per activiteit; deze organisatievorm is vaak een profitcenter; producten & diensten worden geleverd omdat ze problemen oplossen of kansen bieden; de prijs van de dienstverlening is gebaseerd op de kostprijs plus beheerskosten / managementfee; men probeert het verbruik te stimuleren; kostenbesef bestaat per activiteit; activiteiten zijn gericht op het ondersteunen van de primaire dienstverlening; deze vorm is gericht op het instandhouden van huishouding en huisvesting; uitgaven worden door Return Of Investment of te behalen winst bepaald; het opleidingsniveau wordt bepaald door benodigde vaktechnische specialisten aangevuld met bedrijfseconomische, boekhoudkundige en administratieve specialisten; de cultuur is georiënteerd op commerciële dienstverlening; de automatisering bestaat meestal uit gekoppelde systemen.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 267 vragen en antwoorden over Facility Management.