Welke kenmerken heeft de facilitaire organisatievorm 'desintegrale dienstverlening'?
Hoewel nog steeds bestaand, was het desintegrale dienstverleningsmodel met name tot de jaren zeventig in zwang als sterk taakgedreven correctieve dienstverlening per specialisatie. Deze facilitaire verschijningsvorm bevindt zich 'intern' in de organisatie; het missiestatement luidt in de trant van: 'dat kunnen wij'; het echelon waarbinnen de facilitaire organisatie zich bevindt, is operationeel; kosteninzicht heeft men per taak / onderdeel en met name achteraf; in deze organisatievorm is men ondergeschikt aan en volgend van het primaire bedrijfsproces; producten & diensten worden geleverd aan de hand van wat de organisatie eist ("U roept, wij draaien"); de prijs van de dienstverlening is gebaseerd op de kostprijs - zonder verantwoording -; kostenbesef blijft beperkt tot taakonderdelen; men presenteert zich als vakkundig; activiteiten zijn vooral probleemgericht; men produceert correctief; deze vorm is met name gericht op het instandhouden van huishouding en -vesting; uitbesteding wordt door specialisme gedreven; het opleidingsniveau is LBO / MBO; de cultuur is taakgeoriënteerd (gedwongen winkelnering); de automatiseringsgraad is zeer laag.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 267 vragen en antwoorden over Facility Management.