Wat wordt verstaan onder het uitbesteden van facilitaire diensten?
Van oorsprong werden de meeste diensten van facilitaire organisaties in eigen beheer gerealiseerd. Er waren eigen schoonmaakmedewerkers in huis, voor de catering waren koks en andere medewerkers aangetrokken, enzovoorts. In de tendens waarin organisaties de aandacht steeds meer willen richten op hun primaire proces, worden facilitaire processen steeds meer aan anderen overgelaten. Uitbesteden wil zeggen, dat een dienst wordt ondergebracht bij een leverancier. Zo kunnen meerdere diensten bij verschillende leveranciers worden ondergebracht. Het management dat verantwoordelijk is voor de facilitaire voorzieningen kan hierdoor eenvoudig eisen stellen aan de leverancier(s) betreffende bijvoorbeeld kwaliteit, flexibiliteit en kosteninzicht. De eigen facilitaire organisatie blijft dus bestaan, maar zal eenvoudiger en sneller kunnen sturen op dienstverlening en kosten. De nadruk van de facilitaire organisatie komt meer te liggen op het gebied van contractmanagement en accountmanagement. Voorwaarde voor het slagen van uitbesteding is echter wel dat goede afspraken zijn vastgelegd met de leverancier van de uitbesteedde diensten. Met name in de gezondheidszorg komt uitbesteden juist minder voor, omdat de dienstverlening vaak door de klanten als een primaire proces wordt ervaren.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 267 vragen en antwoorden over Facility Management.