Welke diensten zijn beschikbaar bij het ontwikkelen en realiseren van kantoorinnovatie?
Er zijn verschillende adviesbureaus die zich bezig houden met kantoorinnovatie. Zij kunnen meedenken en processen faciliteren. Belangrijk is daarbij dat zij uitgaan van de mens en de organisatie en niet redeneren vanuit hun eigen productenaanbod. De inbreng van dienstverleners kan variëren van het leveren van een uitvoerend projectleider tot het inbrengen van zeer gerichte kennis en ervaring op het gebied van huisvesting, verandermanagement en innovatieve projecten.
De 'harde' kant zoals het vaststellen van gebruikersprofielen en het benodigde aantal meters in het centrale archief is daarbij over het algemeen geen probleem. Het meedenken over mogelijke oplossingen waarin een ieder zich kan vinden is vaak veel lastiger. Het ruimte laten voor creativiteit, is in de meeste blauwdrukken voor dit soort processen een heet hangijzer. Doorgaans gaat men voor zekerheid en veiligheid en men denkt dit te kunnen waarborgen door in een vroeg stadium een einde te maken aan de dreigende chaos aan mogelijkheden en valkuilen.
Wil men echt innovatief zijn dan zal men echter een vorm moeten kiezen die ruimte laat voor chaos terwijl er wel een garantie ligt onder het te doorlopen proces. Voor organisaties die wel een dynamisch kantoor willen maar zichzelf niet als uitermate innovatief zien is het opletten om niet te snel in oplossingen te denken. Adviesbureaus die aangeven altijd alles onder controle te (willen) hebben en vooraf de uitkomst al kunnen vertellen moeten met gepaste argwaan worden bekeken. Zij kunnen voor de korte termijn zeer slagvaardig lijken, maar regelmatig blijkt dat gaandeweg het traject of achteraf de onvrede bij de medewerkers en de onmacht van de adviseur tot ongewenste climaxen kunnen leiden.
De 'harde' kant zoals het vaststellen van gebruikersprofielen en het benodigde aantal meters in het centrale archief is daarbij over het algemeen geen probleem. Het meedenken over mogelijke oplossingen waarin een ieder zich kan vinden is vaak veel lastiger. Het ruimte laten voor creativiteit, is in de meeste blauwdrukken voor dit soort processen een heet hangijzer. Doorgaans gaat men voor zekerheid en veiligheid en men denkt dit te kunnen waarborgen door in een vroeg stadium een einde te maken aan de dreigende chaos aan mogelijkheden en valkuilen.
Wil men echt innovatief zijn dan zal men echter een vorm moeten kiezen die ruimte laat voor chaos terwijl er wel een garantie ligt onder het te doorlopen proces. Voor organisaties die wel een dynamisch kantoor willen maar zichzelf niet als uitermate innovatief zien is het opletten om niet te snel in oplossingen te denken. Adviesbureaus die aangeven altijd alles onder controle te (willen) hebben en vooraf de uitkomst al kunnen vertellen moeten met gepaste argwaan worden bekeken. Zij kunnen voor de korte termijn zeer slagvaardig lijken, maar regelmatig blijkt dat gaandeweg het traject of achteraf de onvrede bij de medewerkers en de onmacht van de adviseur tot ongewenste climaxen kunnen leiden.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 267 vragen en antwoorden over Facility Management.