Welke kenmerken heeft de facilitaire organisatievorm 'facilitaire bedrijfseenheid'?
Dit model bestaat met name sinds de jaren negentig. Centraal staat de toegevoegde waarde van diensten aan het primaire proces. Deze facilitaire verschijningsvorm bevindt zich 'intern' in de organisatie; het missiestatement luidt in de trant van: 'met ons is het beter zaken doen'; het echelon waarbinnen de facilitaire organisatie zich bevindt, is het tactische / strategisch -soms als onderdeel van een directie -; kosteninzicht heeft men vooral per activiteit / product / kostensoort en -plaats; deze organisatievorm is vaak een zelfstandige bedrijfseenheid; producten & diensten worden geleverd aan de hand van wat toegevoegde waarde levert; de prijs van de dienstverlening is marktconform; men heeft behalve vak-, proces-, klanten- ook branchekennis; kostenbesef betekent winstverantwoordelijkheid per onderdeel; activiteiten zijn in co-makership met het primaire proces; verantwoording wordt afgelegd door middel van het aantonen van de toegevoegde waarde; deze vorm betreft 'corporate facility management', en kent onder andere strategisch beleid; uitbesteding wordt door de afweging tussen kosten en baten gedreven; het opleidingsniveau is MBO / HBO / universitair; de cultuur is marktgeoriënteerd; de automatisering bestaat uit geïntegreerde systemen.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 267 vragen en antwoorden over Facility Management.