Aan de hand van welke structuuraspecten van een primaire organisatie kan de facilitaire dienstverlening worden gestructureerd?
Belangrijk voor het 'toesnijden' van de facilitaire organisatie op de primaire organisatie zijn:
- Schaalgrootte van de primaire organisatie: met de grootte van de totale organisatie zal ook de omvang van de benodigde facilitaire dienstverlening groeien. Alleen boven een bepaalde omvang van de primaire organisatie gaan bepaalde facilitaire vraagstukken spelen -zoals doorbelasting, centraal of decentraal organiseren en uitbesteding -.
- Aantal zelfstandige bedrijfsonderdelen: indien er sprake is van meerdere zelfstandige bedrijfsonderdelen dan luidt de vraag of de facilitaire dienstverlening centraal of decentraal moet worden georganiseerd.
- Aantal en geografische spreiding van de vestigingen van de primaire organisatie. Eén vestiging betekent een geconcentreerde, meerdere vestigingen betekent deconcentratie van de facilitaire organisatie.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 267 vragen en antwoorden over Facility Management.