Via welke methoden kan de kwaliteit van de facilitaire dienstverlening worden gemeten?
Bij het meten van een concept als gastvrijheid, klanttevredenheid of klantbeleving gaat het vooral om het in kaart brengen van het effect van blije, gelukkige medewerkers (van betrokken contractpartners) op de loyaliteit en spontane aanbeveling van in- en externe klanten. Hiervoor kunnen de volgende instrumenten worden ingezte:
- Mystery metingen - Inzet van mystery guest(s) geeft inzicht in wat klanten beweegt en krijgen medewerkers handvatten en inspiratie om daar goed en continu op in te spelen;
- Klantbelevingsonderzoek - Deze brengen of de organisatie voldoende gastvrijheid (lees: vertrouwen) uitstraalt;
- Klantinterviews en rondetafel sessies bieden de kans voor meer verdieping in de emotionele belevingswereld en behoeften van de klant, niet alleen op de contactmomenten met de organisatie, maar ook daarvoor en daarna;
- Analyseer bestaande metingen - Denk bijvoorbeeld aan een klachtenregistratie, maar ook aan complimenten van klanten. Monitor ook eens het intranet en (interne) sociale media over wat er gemeld wordt over de facilitaire afdelingen en de beleving daarbij. En vaak zijn verzuim en verloopcijfers van de FM-medewerkers ook veelzeggend;
- Persona's - Kijk door de ogen van verschillende klantendoelgroepen;
- Gebruik suggestie- en complimentenkaarten of ideeënbox;
- Laat gasten een blog of dagboek schrijven over het bezoek;
- Organiseer een (telefonisch) diepte interview na afloop van een bezoek.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 267 vragen en antwoorden over Facility Management.