Welke kenmerken heeft de facilitaire organisatievorm 'facility operations'?
Dit model bestaat met name sinds eind jaren negentig. Kenmerkend zijn de specialisten in aspecten van de facilitaire dienstverlening. Deze facilitaire verschijningsvorm biedt haar producten en diensten ook aan andere organisaties (als gespecialiseerd bedrijf); het missiestatement luidt in de trant van: 'specialisten tegen lage kosten'; het echelon waarbinnen de facilitaire organisatie zich bevindt, is voornamelijk operationeel; kosteninzicht heeft men expliciet per activiteit; deze organisatievorm is vaak een profit-center; producten & diensten worden geleverd aan de hand van specialismen; de prijs van de dienstverlening is gebaseerd op de kostprijs plus een winst- en risicomarge; men probeert het verbruik te stimuleren; kostenbesef bestaat per eenheid, zoals m² of uur; activiteiten zijn productgericht; deze vorm is gericht op het instandhouden van huishouding en huisvesting; uitgaven worden door Return Of Investment of te behalen winst bepaald; het opleidingsniveau wordt bepaald door benodigde specialisten; de cultuur is georiënteerd op commerciële dienstverlening; de automatisering bestaat meestal uit gekoppelde systemen.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 267 vragen en antwoorden over Facility Management.