Welke kenmerken heeft de facilitaire organisatievorm 'facilitaire afdeling'?
De facilitaire afdeling is met name het model van eind jaren tachtig en begin jaren negentig. Verdere professionalisering en het verminderen van de gedwongen winkelnering betekent een bedrijfsmatigere aanpak. Deze facilitaire verschijningsvorm bevindt zich 'intern' in de organisatie; het missiestatement luidt in de trant van: 'dat doen wij voor u'; het echelon waarbinnen de facilitaire organisatie zich bevindt, is het tactisch / strategisch - voornamelijk adviserend - niveau; kosteninzicht heeft men vooral per stuuraspect; in deze organisatievorm is men een kostenplaats; producten & diensten worden geleverd aan de hand wat verantwoord is; de prijs van de dienstverlening is gebaseerd op de integrale kosten van de werkplek; men heeft behalve vak-, proces- ook klantenkennis; kostenbesef richt zich op de kosten van de werkplek; activiteiten zijn vooral ondersteunend aan het primaire proces; men opereert met name preventief; deze vorm is met name gericht op de huishouding en de huisvesting, kent echter geen onderbouwd beleid; uitbesteding wordt door de headcount gedreven; het opleidingsniveau is MBO / HBO / universitair; de cultuur is klantgeoriënteerd; de automatisering bestaat uit gekoppelde systemen.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 267 vragen en antwoorden over Facility Management.