Wat kun je inzetten om via contentmarketing leads te genereren?
Contentmarketing is dé manier om klanten voor je te winnen. Een aantal tools om dat aan te pakken:
- Nieuwsbrief - Een nieuwsbrief is een goede manier om regelmatig contact te onderhouden met (potentiële) klanten. Verstuur deze op een vast moment. Liever iets minder vaak en consequent elke maand, dan de ene week twee brieven en daarna weken niets. Zoals voor alle contentmarketing geldt ook hier: hoe aantrekkelijker en relevanter de content – en vergeet de prikkelende kop niet - hoe groter de kans dat mensen zich aanmelden en de nieuwsbrief ook daadwerkelijk zullen lezen. Vraag bij aanmelding niet te veel: naam en mailadres volstaan in eerste instantie. NB. Het is verboden iemand een mail te sturen die daar niet vooraf toestemming voor heeft gegeven;
- Social media - Ook social media bieden genoeg mogelijkheden om leads te genereren. Bijvoorbeeld via like-, deel- en win-acties op Facebook of de Lead- Generation-cards op Twitter waarmee Twitteraars met één druk op de knop hun accountnaam en mailadres afstaan in ruil voor een nieuwsbrief of whitepaper. En wanneer u een discussiegroep start op bijvoorbeeld LinkedIn en daar regelmatig prikkelende stellingen of vragen plaatst, kunt u de profielgegevens verzamelen van degenen die deelnemen. Op deze manier gebruik maken van social media kost relatief weinig, al moet u wel tijd investeren in mensen die dagelijks de discussies bijhouden. En bij een win-actie moet er uiteraard iets leuks te winnen zijn. U legt relatief gemakkelijk contact met geïnteresseerden en kunt ze verleiden tot bijvoorbeeld een nieuwsbriefabonnement. NB. Tenzij mensen expliciet toestemming hebben gegeven, mogen hun gegevens meestal niet anders worden gebruikt dan voor de betreffende win-actie of discussie;
- Content achter een betaalmuur - u laat geïnteresseerden betalen voor de content; in euro’s of met persoonsgegevens. Denk aan een whitepaper, een online magazine of een e-book. De investering is hier groter - goede en unieke content maken is nu eenmaal niet goedkoop - maar het levert ook echt meer op. Is de content gewild, dan geven mensen graag meer dan hun naam en mailadres en kunt u echt een goed profiel opbouwen van potentiële klanten;
- Webinar - Tijdens een live online seminar kunt u een thema verder uitdiepen door een of meer experts aan het woord te laten. U kunt kijkers ook actief betrekken, bijvoorbeeld door middel van een live chat of een poll. Een bekende naam, bijvoorbeeld een CEO die over zijn ervaringen komt vertellen, is vaak goed voor een hoog bezoekersaantal. Een webinar is een uitgelezen kans om live met je potentiële klanten in contact te treden en zo te achterhalen waar hun interesses en behoeftes liggen. Wilt u het professioneel aanpakken in een studio en met specifieke software, dan kunnen de kosten gemakkelijk oplopen.
- Event of kennissessie - Nodig prospects uit voor een themabijeenkomst. Of u het nou groots aanpakt met een programma van een hele dag, of u beperkt tot een ontbijtsessie met een interessante spreker; het is een goede manier om in contact te komen met potentiële klanten en hen wat uitgebreider (met klantdata en interesses) in kaart te brengen. Omdat u het nodige in hen investeert, mag u ook best meer vragen dan alleen naam en mailadres. Zorg voor prikkelende onderwerpen en liefst sprekers van naam. Richt u vooral op de ochtend, omdat no-show dan lager is dan in de middag of avond.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 206 vragen en antwoorden over Sales.