Wat gaat er vaak fout bij salesreward systemen?
Het gaat vaak fout wanneer:
- de parameters waarop gemeten en beloond wordt liggen niet eenduidig in het verlengde van de overkoepelende targets van de organisatie.
- het is mogelijk de volledige commissie te realiseren zonder dat de deeltargets (grotendeels) alle gerealiseerd zijn.
- de parameters waarop gemeten en beloond wordt blijken toch niet eenduidig meetbaar….
- sales krijgt pas commissie uitbetaald maanden nadat de prestatie geleverd is.
- het commissiesysteem kent teveel parameters waardoor sales (in elk geval de eerste maanden) aan de slag gaat met een attitude van ‘we zullen wel zien’, waarbij geen enkel focus meer gelegd wordt in de activiteiten.
- er zijn zoveel regels op en om het reward systeem heen verzonnen dat sales niet meer overziet hoe het werkt, eindeloze discussies over de afrekeningen zijn het gevolg.
- sales heeft het gevoel dat er parameters ingebouwd zijn waar ze nauwelijks invloed op uit kunnen oefenen (maar die feitelijk bij het management liggen en daar moeten blijven).
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 206 vragen en antwoorden over Sales.