Waar moet ik op letten bij de productie van een webinar?
Een aantal tips om een succesvolle webinar te produceren:
- Zorg voor een betrouwbaar systeem - Naast ;de professionele videoconferencingsystemen is het eenvoudig om via smartphone een vraag-en-antwoordsessie met bijvoorbeeld Facebook Live te maken. Er is ook speciale software voor webinars zoals GoTowebinar, Zoom, AnyMeeting en AdobeConnect. Vraag voor aanschaf om een gratis testversie. En vergelijk de software vervolgens onder andere op: gebruiksvriendelijkheid, grootte van het chatscherm, beeld- en audiokwaliteit, aantal deelnemers, scherm delen, recording functie, support en benodigde apparatuur;
- Bereid u grondig voor - Maak de presentatie in PowerPoint, maar oefen ook met de techniek en mogelijke problemen. Oefen eerst met een kleine groep en zorg voor een goede back-up: een techneut die u als moderator op afstand bijstaat tijdens je webinar, of iemand die het in noodgevallen kan overnemen. Tijdens een webinar praat u tegen een scherm en uw publiek reageert via de chat. Bedenk dus dat u tijdens het praten ook het oog op inkomende berichten moet houden. Natuurlijk kunt u aan het begin van het webinar aangeven op welke momenten u vragen beantwoordt. Open het webinar door uw gasten welkom te heten en uzelf voor te stellen. Maak kennis met uw publiek door hen te vragen naar bijvoorbeeld hun naam en functie, het bedrijf waar ze werken of de plaats waar ze zich bevinden. Zo test u meteen of het systeem werkt;
- Werk professioneel - Zorg voor een professionele omgeving op de momenten dat u in beeld bent. Zet rommel uit het zicht, voorkom onverwacht bezoek en stop dat klikken met de pen.
- Maak promotie - Om het webinar te kunnen promoten is een landingspagina nodig. Dit is een pagina op uw website met informatie over het webinar en een (heel kort) formulier waarmee iemand zich kan aanmelden. Kondig het webinar aan in meerdere nieuwsbrieven naar uw klantenbestand (of een selectie daarvan) en post uw webinar op social media. Creëer extra publiciteit door deelnemers te vragen zich vast willen voor te stellen met een link naar hun eigen Facebookpagina of website. Afhankelijk van het publiek dat je zoekt, kunt u ook een Facebook-advertentie maken. Volg de eerste aankondiging op door een reminder en daarna nog een 'laatste kans, mis het niet'-bericht, een paar uur voorafgaand aan het webinar;
- Zorg voor waardevolle content - Maak geen vat vol verkooppraatjes, dit is een afknapper. Die kijkers ziet u nooit meer terug, zelfs niet als het gratis is. In plaats daarvan is het in een webinar belangrijk om kennis te delen waarmee de kijkers vooruit kunnen, ook zonder dat ze iets bij u (hoeven te) kopen. Geef hen dus liever uitleg over nieuwe ontwikkelingen in de markt of een praktische training of consult;
- Ga van koude acquisitie naar warme relaties - De deelnemers zien tijdens een webinar precies wat u doet, maar andersom geldt dat natuurlijk niet. Wat vinden uw deelnemers ervan? Luisteren ze nog? Afleiding ligt continu op de loer. Inkomende mails, het laatste nieuws. Hou het verhaal dus levendig en prikkel deelnemers om te reageren op bijvoorbeeld een poll;
- Call-to-action - Sluit af met een royale vragenronde, dit is hét moment om te ontdekken met welke vraagstukken uw deelnemers worstelen. Vraag hen zich te abonneren op uw YouTube-kanaal of om u te volgen op social media;
- Regel opvolging - Hoe belangrijk de uitzending zelf ook is, het échte werk volgt pas erna. Stuur alle deelnemers een tijdelijke link naar het webinar, zodat zij deze nog eens (gedeeltelijk) kunnen terugzien. Vraag hen ook om een (korte) review. Houd deelnemers daarna ook gericht op de hoogte van uw activiteiten en eventuele vervolgsessies. En benader vragenstellers om nog eens verder te praten in een online videosessie of 'live' op kantoor.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 206 vragen en antwoorden over Sales.