Wat is marktaandeel?
Het percentage productaantallen of omzet dat een organisatie in een markt(segment) verkoopt op het totaal van soortgelijke producten binnen die markt (dat marktsegment).
Het probleem met marktaandeel is vaak het niet beschikbaar zijn van cijfers op dat gebied. In sommige branches leveren de grootste marktpartijen cijfers aan een onafhankelijke organisatie aan die per maand of kwartaal rapporteert. In andere branches is het noodzakelijk via een omnibus onderzoek met een panel (van gebruikers of producenten) deel te nemen. In het uiterste geval wordt op basis van veronderstellingen (gemiddelde gebruik per hoofd van de bevolking, al dan niet verbijzonderd naar (leeftijd, geslacht, regio) het totaal van de markt benaderd. Op deze wijze wordt alleen het eigen marktaandeel duidelijk. Account managers kunnen invulling geven aan een benadering van het marktaandeel van de belangrijkste concurrenten.
Het probleem met marktaandeel is vaak het niet beschikbaar zijn van cijfers op dat gebied. In sommige branches leveren de grootste marktpartijen cijfers aan een onafhankelijke organisatie aan die per maand of kwartaal rapporteert. In andere branches is het noodzakelijk via een omnibus onderzoek met een panel (van gebruikers of producenten) deel te nemen. In het uiterste geval wordt op basis van veronderstellingen (gemiddelde gebruik per hoofd van de bevolking, al dan niet verbijzonderd naar (leeftijd, geslacht, regio) het totaal van de markt benaderd. Op deze wijze wordt alleen het eigen marktaandeel duidelijk. Account managers kunnen invulling geven aan een benadering van het marktaandeel van de belangrijkste concurrenten.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 206 vragen en antwoorden over Sales.